DORDRECHT – Al in 2002 werden de eerste plannen gemaakt voor de uitbreiding van Winkelcentrum Sterrenburg en de daarin geplande vestiging van Jumbo. Deze woensdag ging die lang gekoesterde kruideniersdroom eindelijk in vervulling met de opening van de indrukwekkende Jumbo Foodmarkt. Het is de negende locatie in het land waar klanten volgens dit concept boodschappen kunnen doen. Hoewel ‘boodschappen doen’ eigenlijk lang niet meer de lading dekt.

Dat is meteen ook de kern van de belangrijkste toegevoegde waarde van het Jumbo Foodmarkt, zegt Jeroen Lemkes, die samen met zijn vader Jan Willem eigenaar is. “We voegen een heleboel elementen toe aan de gebruikelijke supermarkt die mensen kennen. Bij binnenkomst komen klanten meteen op de foodmarkt, waar verse maaltijden worden bereid. Die kun je meenemen om thuis op te eten, maar je kunt er ook voor kiezen om er ter plekke van te genieten in ons Food Café met honderd zitplaatsen en kinderhoek.” Speciaal hiervoor zijn onder meer ervaren pizzabakkers en sushi-chefs aangenomen. Jeroen, die een achtergrond heeft in de horeca, durft te stellen dat je hier onder meer de lekkerste sushi van Dordrecht haalt. Verder kunnen liefhebbers hier terecht voor onder meer gebakken vis en gegrilde kip.

Vegan en lokaal
De culinaire chefs maken deel uit van een personeelsbestand, dat met de verhuizing groeit van rond de 250 naar liefst 370 mensen. Nog meer indrukwekkende cijfers: de met 1.750 vierkante meter toch al grote supermarkt is nu verdubbeld naar 3.500. Dat biedt ruimte voor onder meer een enorme groei in het assortiment biologische en vegan producten. Maar bijvoorbeeld ook het ruime lokale assortiment Uit en Rondom Dordt met producten van onder meer ‘t Theewinkeltje, Coffeelicious, Rutte, Johnny Doodle, wijn van Bilderhof en gebak van Brokking. Er zijn een verse notenafdeling en een verse visafdeling gekomen en ook op de bestaande versafdelingen zijn smakelijke en ambachtelijke producten toegevoegd, zoals in eigen huis gebakken krentenbollen, gerijpt vlees en nog meer verse sappen. Er is een bierkoelcel met gekoeld bier zonder meerprijs, een bloemen- en plantenafdeling, waar desgewenst boeketten op verzoek worden gemaakt en een slijterij. Afrekenen kan bij de zestien gloednieuwe zelfscankassa’s, maar er blijven ook voldoende ‘traditionele kassa’s’. Wat ook blijft: Jumbo’s Zeven Zekerheden, inclusief de lage prijsgarantie.

Pick-up-point
Het laten thuisbezorgen van boodschappen is een ontwikkeling die niet meer is te stoppen, beseft Jan Willem Lemkes zich. “Met dit concept proberen we mensen over te halen toch naar de winkel te komen, zich te laten inspireren en verleiden.” Aan de zijkant van de nieuwe winkel laat hij het ‘drive thru-pick-up-point’ zien. Hier meld je je bij aankomst aan en komen de medewerkers de bestelde boodschappen in je auto zitten. “Je kunt hier natuurlijk ook je basisboodschappen halen, je auto op het vernieuwde parkeerdek zetten en dan nog een inspirerend rondje door de winkel doen.”

Vader en zoon
Met de verhuizing doet vader Jan Willem een stapje naar achtergrond en Jeroen een stapje naar voren, iets wat al langzaam in gang was gezet. Jeroen duikt er met veel vertrouwen in. “We hebben heel goed geluisterd naar de wensen van de klant en gekeken naar de trends. Natuurlijk blijft het altijd afwachten of mensen het concept volledig omarmen, maar wij merken dat het enorm leeft. We zien al zeer regelmatig mensen nieuwsgierig naar binnen gluren.” Vanaf vandaag zijn ze meer dan welkom in de Jumbo Foodmarkt in Sterrenburg, die deze week vanwege dat feestelijke feit gratis appeltaart en bloemen uitdeelt.