DORDRECHT – Het is dit jaar twintig jaar geleden dat Andreas en Suzanne Hanika restaurant Chez Heeren Jansen overnamen. Ze staan er niet lang bij stil, want na de lockdown zijn ze weer volop aan de slag. Wel heeft het echtpaar hun medewerkers getrakteerd op een dagje uit. “Chez is mijn tweede gezin.” (Foto’s: Stolk Fotografie)

Op de parkeerplaats van Chez Heeren Jansen aan de Wieldrechtseweg wordt een bestelbus ingeladen met in de aanhanger een enorme barbecue. Over een paar uur rekent elders een groot gezelschap op de catering en kookkunst van Andreas Hanika. Binnen krijgt zijn vrouw Suzanne een espresso van Fred, die minstens twee decennia kelner is. Suzanne gaat even zitten aan een leeggekomen tafeltje, de lunchdrukte is voorbij. “Heerlijk om weer volle bak te draaien na de lockdown”, zegt ze. “We hebben het zo gemist. Toch is het nog niet helemaal als vanouds. We zitten hier niet aan een stadsplein, je moet bewust naar ons toe komen. Van lieverlee zien we gelukkig de vertrouwde gezichten weer verschijnen.”

Stormen doorstaan

De pandemie is niet de enige enerverende periode sinds Andreas en Suzanne eigenaar zijn van Chez Heeren Jansen. “Als ik eraan terugdenk, dan hebben we in die twintig jaar heel wat stormen doorstaan”, herinnert Suzanne zich. “Meteen na de overname was de overstap van de gulden naar de euro en daarna volgde nog van alles waar je weinig invloed op hebt, van een economische crisis tot een bankencrisis en, meer lokaal, een eindeloos lange dijkafsluiting, waardoor Chez moeilijk bereikbaar was. En dan die corona. Toch staan we nog fier overeind en zijn we optimistisch bovendien.”

Korte lijnen

Groot voordeel is dat Suzanne, die oorspronkelijk niet uit de horeca komt, een studie achter de rug heeft waardoor ze de complete boekhouding zelf doet. “Restauranteigenaar zijn is meer dan koken en eten serveren”, weet ze. “Andreas en ik zijn samen goed met cijfers. We bespreken de inkoop, facturering, logistiek en noem maar op. We weten precies wat er binnenkomt en uitgaat. Hoe belangrijk dat is, bleek tijdens de pandemie. We hebben alles op alles gezet om ons personeel te kunnen houden met een salaris. Als dit niet mogelijk was, dan zou dat zijn als het afwijzen van je kind. Chez is mijn tweede gezin.”

Menukaarten

De tijdgeest in de wereld zijn tot op de menukaart van Chez Heeren Jansen terug te vinden. Er wordt anders gedacht over enorme stukken vlees op je bord. En dus laat de dinerkaart naast verfijnde gerechten ook een grote keuze ‘shared dining’ zien en een meergangen-fijnproeverij. Er is een aparte tapas-, sushi & sashimi ‘to share-kaart’ en vegetarische gasten hebben een eigen menukaart. Suzanne: “We hebben een zoon en dochter. Denise studeert, maar helpt op dit moment mee in de zaak met nieuwe initiatieven. Zo ontwikkelde ze Chez-online boxen. Die lijken overigens niet op bestaande maaltijdboxen. Je moet de onze zien als een fijnproeversbox met meerdere gerechten in verschillende gangen. Je kunt ze eenvoudig zelf thuis afmaken volgens een duidelijke handleiding. Zo’n themabox is ideaal voor een feestdag of een etentje thuis. Er komen ook Chez-abonnementen aan waarmee je leert koken volgens recepten en tips van de echte kok. Met dit, andere vernieuwingen, de catering en natuurlijk ons fijne restaurant, gaan we er een mooie zomer van maken.”

Meer informatie en bestellen: www.chez-online.nl