DORDRECHT – De bestaande kade langs de westzijde van de Biesboschhal wordt vervangen door een stalen damwand. Deze krijgt hetzelfde uiterlijk en dezelfde vorm als de nieuwe kade langs het Wantij richting de Prins Hendrikbrug. De loopbrug naar de Leefwerf wordt tijdelijk verplaatst, zodat de schepen bereikbaar blijven. De huidige toegang tot de kade kan tijdens de werkzaamheden niet worden gebruikt. De Biesboschhal, Stichting Binnenvaart en de Leefwerf blijven tijdens het werk bereikbaar, al is dat via de oostzijde. ( Foto’s: Stolk Fotografie )

De damwanden worden zoveel mogelijk drukkend geplaatst, waardoor trillingen tot een minimum worden beperkt. Ook zal er minder geluid veroorzaakt worden, omdat er geen heiblok wordt toegepast. Het plaatsen van damwanden zal altijd invloed hebben op de omgeving; vandaar dat er geluids- en trillingsmeters in de omgeving worden geplaatst om dit te monitoren en in te grijpen als dat nodig is.

Voor een stabiele constructie worden vanaf januari grondankers achter de damwand aangebracht. Hierbij wordt rekening gehouden met de warmteleidingen van HVC, die ondergronds langs de Biesboschhal lopen, en met de funderingspalen van de Biesboschhal. In verband met het inklinken van de bodem zal rond april 2026 het terrein tijdelijk worden ingericht. We verwachten dat het gebied in mei 2026 weer wordt opengesteld.