DORDRECHT – Zijn levenswerk verdween in maart van dit jaar als sneeuw voor de zon toen John Smit (62), ook wel bekend als John de Kapper, na 46 jaar failliet ging met zijn kapperszaak Hair Point. Na het verwerken van de ene na de andere klap heeft de kapper een nieuwe manier gevonden om zijn passie te kunnen uitvoeren, maar mist hij zijn vertrouwde klanten. “Die zie je dan ineens niet meer, dat vind ik echt heel moeilijk.” (Foto: Rowan Havelaar)
De coronapandemie en te hoge kosten hebben de trotse kapper uiteindelijk de das om gedaan. Het faillissement van zijn vertrouwde kapperszaken was niet alleen het verliezen van werk, maar heeft een behoorlijke impact gehad op zijn privéleven. “Je neemt het jezelf kwalijk, het voelt als falen. Ik zag het op een gegeven moment niet meer zitten en dacht eraan om er een eind aan te maken. Zo ver was het al.” Het ging zelfs zo ver dat Smit en zijn vrouw hun huis dreigden kwijt te raken. “Ik kon zelfs geen boodschappen meer doen.”
Een emotionele achtbaan waarin zowel de 62-jarige kapper als zijn vrouw nog een volgende klap kregen te verwerken. Slechts anderhalve week na het definitieve faillissement kreeg Smit te horen dat hij een kwaadaardige melanoom in zijn voet had.
Emotie
“Mijn vrouw kon alleen nog maar huilen”, zegt Smit met zichtbare emotie. “Dit is het diepste waarin ik in mijn leven heb gezeten.” Met behulp van zijn twee dochters lukte het John de Kapper om toch zijn positieve energie weer terug te vinden. Het knippen leek Smit dan ook los te willen laten, hij had zelfs al gesolliciteerd op een functie als buschauffeur. “Maar thuis zeiden mijn dochters dat ik gewoon voor mijn passie moet gaan. Dat is knippen.”
Terwijl hij alles nog aan het regelen was rondom zijn faillissement en te horen had gekregen dat hij ziek was, kwam er via verre kennissen een voormalige tandartspraktijk aan huis vrij. Smit besloot om de vrij krappe ruimte te nemen en kreeg hulp van vrienden. “Van een vriendin kreeg ik twee stoelen en twee buurtbewoners waren hun vloer zat. Zo heb ik de ruimte toch nog voor weinig geld kunnen vullen.” Tegelijkertijd bouwden zijn dochters een website, maakten ze een afsprakensysteem en creëerden ze flyers. Smit en zijn dochters gingen dan zelf de straat op om de flyers uit te delen, in de hoop dat hij zijn vertrouwde klanten weer terug zou krijgen.
Veel verloren
Want in het klantenbestand kon de 62-jarige Dordtse kapper niet meer. Veel kwam na het faillissement in handen van de curator. Doordat hij niet wist hoe hij de vertrouwde klanten nu kon bereiken, is hij er veel verloren. “In de loop van de jaren ga je ook van sommige klanten houden. Je krijgt er een band mee, ze vertellen je natuurlijk alles. Die zie je dan ineens niet meer, dat vind ik echt heel moeilijk”. Sommige klanten knipte hij zelfs al ruim veertig jaar.
John de Kapper heeft begin mei zijn eenmanszaak aan de Kastanjelaan 28 geopend. “Ik wil nu gewoon verder. Ik heb altijd leuke klanten gehad en die wil ik graag blijven knippen. Zo lang als het kan wil ik zo doorgaan.” Meer informatie en afspraken zijn te maken via zijn website.