DORDRECHT – Een groep van 25 BBL4-studenten van het Da Vinci College beleefde vorige week een bijzondere en leerzame Field Lab Excursie. Ze gingen langs bij Rolls-Royce Solutions, gevestigd aan de Merwedestraat in Dordrecht. Deze studenten doen de opleiding ‘Technisch Specialist Verbrandingsmotoren’ en kwamen tijdens dit ‘werkbezoek’ kennis opdoen over de werking van grootschalige batterijsystemen. (Foto: Rolls-Royce Solutions)

“De studenten kregen een bij ons een presentatie met achtergrondinformatie over de toepassing en integratie van grootschalige batterijsystemen”, vertelt Jan Pieter Nieuwstad, manager Manager Sales & Engineering bij Rolls-Royce Solutions Benelux B.V. “Ook werd er een demonstratie gegeven van ons eigen microgrid-system.

Grootste van Europa

Momenteel worden er bij Rolls-Royce Benelux tests uitgevoerd voor een project waarbij een nieuw concept voor grootschalige energieopslag wordt toegepast. Het project zelf bestaat uit een batterijsysteem met een vermogen van 30 megawatt en 63 megawattuur opslagcapaciteit, momenteel het grootste van Europa. Komende zomer wordt de installatie in de ‘energy hub’ van Vlissingen-Oost gebouwd en opgeleverd. Nieuwstad: “Rolls-Royce levert het hele systeem, zowel de hardware als de aansturingssoftware, verzorgt de installatie, het testen, de overdracht en tien jaar lang het onderhoud. Daarmee is dit een prachtig en complex project waarmee we ons in de kijker spelen en laten zien wat we kunnen. Dit wordt een hele grote markt; megabatterijen als het kloppende hart van onze energiedistributie en ondersteuning van het net.”

Transitie

Waar Rolls-Royce Benelux van oorsprong gericht is op het leveren, installeren, in bedrijfstellen en onderhouden van verbrandingsmotoren is het bedrijf nu volop in de transitie om zijn producten-portofolie te verduurzamen. “In deze transitie zien we dat de komende jaren het samenspel tussen de traditionele motoren en elektrificatie enorm belangrijk gaat worden”, aldus Nieuwstad. “Vanuit die achtergrond werd gezamenlijk met Da Vinci College dit Field Lab georganiseerd. Zij leiden namelijk de mensen op die we hard nodig gaan hebben in deze ontwikkeling.” Na een introductie werden de leerlingen in de gelegenheid gesteld om met de testopstelling zelf een aantal opdrachten uit te voeren.