DORDRECHT – De NS zet deze maand Dordrecht in de spotlights op nsfavourites.nl. ‘Dwalen, shoppen en proeven in Hollands oudste stad’. Mooie stadspromotie natuurlijk, maar kunnen we dan ook meteen weer een volwaardige intercityverbinding krijgen? Wethouder Verkeer en Vervoer Rik van der Linden stuurde deze week nog maar eens een brief naar staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Of ze de NS zover kan krijgen dat ze in de dienstregeling van 2019 weer een doorgaande Intercity-verbinding tussen Dordrecht en Breda opnemen. (Archieffoto: Thymen Stolk)

Dordrecht, Breda, de regio Drechtsteden en de provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant hebben al eerder aandacht voor gevraagd voor de bereikbaarheid van Dordrecht per spoor. Die staat onder druk, onder meer door het verdwijnen van de doorgaande Intercity-verbinding met Brabant. De toenmalige staatssecretaris heeft toegezegd te streven naar een structurele oplossing voor de spoorverbinding tussen Dordrecht, Breda en de rest van Brabant. Dat kan door de NS opdracht te geven om Dordrecht en Breda vanaf 2019 te verbinden met een doorgaande en volwaardige Intercity-verbinding die minstens twee keer per uur rijdt. Wethouder Van der Linden: “Wij zijn blij dat ook Kamerleden onze bereikbaarheid regelmatig onder de aandacht brengen. Bij de tijdelijke oplossing van de Intercity-pendel is ook door de staatssecretaris aangegeven dat er gestreefd wordt naar een structurele oplossing tussen Dordrecht en Breda. Nu is het moment om aan dat voornemen invulling te geven en NS opdracht te geven deze verbinding in te passen. Het kan niet zo zijn dat twee naastgelegen 100.000+gemeenten niet per Intercity zijn verbonden en dat duizenden reizigers daar de dupe van zijn.”

Noodzaak

Sinds de Intercity Den Haag-Eindhoven over de HSL rijdt en niet meer in Dordrecht stopt, moeten dagelijks ongeveer 4.000 reizigers overstappen en/of langer reizen. De tijdelijke Intercity-pendel tussen Breda en Dordrecht is voor hen geen afdoende oplossing. De wethouder vraagt raadsleden om bij hun partijgenoten in Den Haag nogmaals de ‘Dordtse zaak’ onder de aandacht te brengen. De Tweede Kamer houdt op 14 februari een overleg over de spoorverbindingen. “Een goede bereikbaarheid van Dordrecht per spoor is zeer breed gedragen, zowel politiek als in de stad. Het is een noodzaak. Zeker in het licht van onze ambitie om duizenden woningen in Dordrecht bij te bouwen.”