DORDRECHT – Wie de instructies leest bij de transportband op de Zwijndrechtse brug, ziet dat je als fietser op de tandriemband naar boven moet remmen. De in augustus aangebrachte band is zo ingesteld dat de zogenaamde slow movers met een elektrische fiets veilig van de fietslift gebruik kunnen maken. Steeds meer fietsers zonder beperking nemen de oorspronkelijke naastgelegen goot om snel naar boven te kunnen. Zij zien geen toegevoegde waarde in de lift, die bovendien regelmatig niet werkt. (Foto: Thymen Stolk)

 

Woordvoerder van VeloComfort, de fabrikant van transportband, Arjan Minck vertelt dat veiligheid voorop staat bij hun systeem. “We hebben inmiddels een stuk of zestig van deze transportbanden op bruggen en andere steile hellingen in Nederland aangelegd. Zo hebben we de brug in Alblasserdam voorzien van een transportband en in Papendrecht voor een vereniging van eigenaren een particulier systeem aangebracht. In Rotterdam zijn er drie in gebruik, in Utrecht vijf en in Amsterdam twintig.” De Zwijndrechtse brug vormt niet alleen de verbinding tussen Zwijndrecht en Dordrecht, maar ook het startpunt van de snelfietsroute F16 naar Rotterdam. De Provincie heeft ongeveer de helft bijgedragen aan de aanschaf van het systeem.

Op slot

“Elke transportband wordt door ons op maat gemaakt. De VeloComfort bestaat uit twee onderdelen: een borstelbaan naar beneden en een tandriemband naar boven. De brug bij Alblasserdam is steiler, maar minder hoog. In Dordrecht bestaat de band uit vier trapdelen. We willen in geen geval dat mensen die niet goed traplopen door de snelheid van de band ten val komen. Daarom kiezen we voor een lage snelheid. Om niet terug te rollen dient de fietser daarom zijn handremmen in te knijpen of tegendruk te geven. Sommige mensen zetten hun fiets op de band op slot om het wegglijden of doorslippen te voorkomen.”

Noodknop

Volgens gemeentelijk woordvoerder Jonne van Bochove maken afhankelijk van het seizoen dagelijks tussen de 3.000 en 5.000 fietsers gebruik van de Zwijndrechtse brug. Bij de gemeente zijn nog geen klachten binnengekomen over het gebruik van de band. Het is de bedoeling dat de aanschaf van de band, die zo’n 80.000 euro kostte, op termijn wordt geëvalueerd. Wat de kosten van het gebruik en voor het onderhoud zijn, is niet bekend. VeloComfort houdt het gebruik van de band op afstand in de gaten. Zij gebruiken hiervoor een ‘smart systeem’ dat het aantal contacten op de band meet en ook kan het bedrijf zien waardoor een eventuele storing wordt veroorzaakt. Voor calamiteiten is er een noodknop op het systeem.

20 procent

Uit registratie van VeloComfort blijkt de band dagelijks door gemiddeld 700 mensen gebruikt te worden. De piek in het gebruik ligt ’s middags. De Zwijndrechtse brug wordt door veel jongeren gebruikt die met de fiets naar hun school aan de overkant van de rivier gaan. Volgens Niek Fraterman van de Fietsersbond Drechtsteden zijn hem geen klachten bekend van de moeilijke opgang van de brug met het nieuwe systeem. Wel juist van mensen die last ondervinden van de weerstand bij het afdalen op de borstelband. Als er klachten zijn over het gebruik van de transportband dan kunnen deze via de wijklijn gemeld worden.