Meer dan 45 jaar was ik gewend vragen te stellen, dus het was even wennen toen ik vorige week geconfronteerd werd met een jongeman die mij vragen stelde. Het was overigens geen journalist, maar een enquêteur. Hij wilde weten wat mijn tunnelbeleving was. Ik schoot in de lach en stelde hem natuurlijk de wedervraag; waarom wil je dat weten? Hij legde mij daarop netjes uit, dat de gemeente Dordrecht wil weten of de inwoners tevreden zijn met de manier waarop ze zich – via tunnels en spoorovergangen – kunnen bewegen tussen de binnenstad en de andere wijken.

Het was bij het station en ik antwoordde hem dat ik blij was dat het aanvankelijk gevreesde probleem met de poortjes was opgelost. De poortjes zijn bedoeld voor reizigers, om in- en uit te checken. Toen ze kwamen, vreesden veel Dordtenaren dan niet meer onder het station door te kunnen wandelen zonder OV-chipkaart. Maar dat is opgelost, je kunt er zelfs met je bankpas gratis door. Althans, als je binnen een uur van de ene naar de andere kant komt. Maar dat moet kruipend nog lukken. De enquêteur vroeg beleefd of hij het goed begreep dat ik de tunnel dus niet als barrière ervaar. Dat beaamde ik.

Ik adviseerde hem om voor minder positieve antwoorden zijn vragen te gaan stellen in de Krispijntunnel en het tunneltje tussen Transvaalstraat en Dubbeldamseweg. Bij de eerste voel je je niet veilig, omdat sociale controle vaak ontbreekt, zeker ’s avonds. In de tweede moet je donders voorzichtig zijn dat je met je fiets niet op je plaat gaat of een voetganger schept. Dit tunneltje is gewoon verkeersonveilig. De jongeman zegde me toe dat er daar ook geënquêteerd zou gaan worden. De uitkomsten lijken me – ik noemde net al wat probleempjes – nogal voorspelbaar.

Ik neem zelfs de vrijheid om deze enquête als overbodig te bestempelen. Ik kan me met de beste wil niet voorstellen dat hier ook maar één nieuw gezichtspunt ontstaat hoe en waarom wij Dordtenaren van de ene naar de andere kant van de spoorlijn komen. Je krijgt er toch het heen en weer van? Alle uitkomsten gaan gebruikt worden om te komen tot ideeën om ons tunnel- en overgangengebruik te veraangenamen. Die plannen worden ongetwijfeld vervat in een Tunnelvisie. Met een hoofdletter, want anders krijgt het zo’n negatieve lading.

 

 

Thijs