DORDRECHT – Ben Corino doet wekelijks verslag vanuit de lokale en regionale politiek. Deze week over de mooie plannen met de Zwijndrechtse brug die toch niet door blijken te kunnen gaan. (Archieffoto: Stolk Fotografie)

De gemeentelijke plannen voor het Maasterras, de nog te bouwen autoluwe wijk aan de Oude Maas en de Spoorzone, mogen langzamerhand genoegzaam bekend zijn bij de inwoners van Dordrecht. De Dordtse gemeenteraad heeft er op de grote lijnen zijn instemming aan gegeven. Het mooie ontwerp van het architectenbureau Meccano schetst een parkachtig gelegen woonwijk langs de rivier en tegen de Zwijndrechtse brug aan.

In de plannen transformeert het gebied rond de brug in een stadspark op hoogte, waar wandelaars, fietsers en recreanten met name kunnen genieten van de skyline van Dordrecht en, voorlopig nog, van de watertoren van Zwijndrecht. De brug zou nog wel toegankelijk blijven voor de bus en de hulpdiensten. Natuurlijk werden er door een aantal politieke partijen kanttekeningen geplaatst bij de transformatieplannen van de brug. Immers, wat als er zich een ramp in Dordrecht voordoet, bijvoorbeeld met de het gevaarlijke stoffentransport over het spoor? Dan is er een vluchtweg voor het autoverkeer afgesloten en wordt het dringen bij de tunnel. Maar de hulpdiensten kunnen altijd van de brug gebruik maken, was het verweer van wethouder Rik van der Linden. Al met al was het geen doorslaggevend bezwaar voor de gemeenteraad. Men ging niet voor de plannen liggen. Alhoewel de VSP er een uitgesproken tegenstander van was om het dagelijks verkeer van de brug te weren. Kortom, het college kon aan de slag met het laten uitwerken van de Spoorzone-plannen.

Gaandeweg weg ontstonden er wat fricties met buurgemeente Zwijndrecht. Het vorige Zwijndrechtse college opperde een plannetje voor een tweede brug die ergens bij het bedachte Maasterras zou landen. Het Dordtse college reageerde verbaasd. Zij waren niet gekend in de plannen van de buren. Uiteindelijk liep het met een sisser af en verdween het Zwijndrechtse plan in de onderste bureaulade.

Maar nu is het Rijkswaterstaat dat roet in het eten van de Dordtse plannen gooit. De functie van de brug blijft zoals die is. De Zwijndrechtse wethouder Robert Kreukniet ergert zich aan de Dordtse plannen. Per dag rijden er zo’n 16.000 auto’s over de brug en is het voor zijn gemeente een belangrijke ontsluitingsweg. En daar heeft hij gelijk in. Het maakt wel duidelijk dat het ‘Slim Samen Vooruit’ niet altijd opgaat tussen de buren.

Meer actualiteiten en lokale/regionale politiek iedere zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur in Studio De Witt op Drechtstad FM.