DORDRECHT – Ben Corino doet wekelijks verslag vanuit de lokale en regionale politiek. Deze week over bereikbaarheid en parkeerbeleid. (Archieffoto: Stolk Fotografie)
De stad groeit gestaag, het bezoekersaantal neemt toe. Het college van Dordrecht gaat voor het STOMP-principe: Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteitsdiensten, Privéauto. Kortom, het college geeft prioriteit aan meer duurzame vormen van mobiliteit in de vorm van meer lopen, meer fietsen en meer gebruik maken van openbaar vervoer. De auto behoort in dit geval tot de categorie ‘minder duurzaam’. Daarnaast stuurt het college aan op een autoluwe binnenstad. Maar hoe pak je dit aan?, is de vraag die boven komt drijven in een stad waar de reistijd en bereikbaarheid via het ov van busvervoerder Qbuzz regelmatig onder vuur ligt. Waar files bij parkeergarages eerder structureel dan incidenteel zijn. Parkeervoorzieningen buiten het stadshart, de tarieven van de parkeerplekken en parkeervergunningen in de binnenstad verhogen is het antwoord in het collegevoorstel dat door de gemeenteraad besproken wordt.
Om autoluwheid in de binnenstad te bereiken ziet portefeuillehouder Rik van der Linden als oplossing om meer parkeergarages te bouwen buiten het stadshart. Ergens in de komende vijf jaar moeten die er komen. De VVD, maar ook de VSP, plaatst kanttekeningen bij deze planning. Ze vinden de planning in het voorstel nogal vaag. Alexander Kuhlmann (VVD) en Leo Stolk (VSP) constateren dat de stijging van de parkeertarieven in het voorstel zeer nauwkeurig berekend zijn, maar waar het de bouw van de parkeergarages betreft concrete planning achterwege blijft. Dat de wethouder een ontmoedigingsbeleid voorstaat om met de privéauto de binnenstad te bezoeken, past in het huidige collegebeleid. Daar passen de stijging van prijzen van parkeren en parkeervergunningen bij. Maar, zo stelt de VVD, wat als de bouw van parkeergarages achterwege blijft de komende vijf jaar? Hoe reëel is dan de verhoging van de parkeertarieven en waar wordt het opbrengst van de verhoging dan aan uitgegeven? In de commissievergadering van de gemeenteraad vorige week leefden bij de partijen twijfels over in hoeverre de stijging van de tarieven uiteindelijk ook zal leiden tot de daadwerkelijke bouw van parkeergarages. De wethouder mag in dit geval concreter naar de gemeenteraad zijn. De tariefsverhogingen en het bouwen van parkeergarages staan niet los van elkaar.
Meer actualiteiten en lokale/regionale politiek hoor je zaterdag van 09.00 tot 12.00 uur in Studio De Witt, het wakkere radioprogramma van Ben Corino op Drechtstad FM.