DORDRECHT – Ben Corino doet wekelijks verslag van de (politieke) actualiteiten in Dordrecht en Drechtsteden. Deze week over de ontwikkelingen rond de herinrichting van het Weizigtpark.

Een boom is een boom is een boom…en daar mot je van afblijven. Dit is zo’n beetje het credo van de betrokken bomenliefhebbers van het Weizigtpark. Ingegeven door het idee dat je zorgvuldig met bomen moet omgaan, omdat de toegevoegde waarde ervan, zeker in een verstedelijkte omgeving als Dordrecht, onmiskenbaar is.

Klucht

Hierover verschillen de meningen niet. Niet bij het stadsbestuur, niet bij de Bomenridders en niet bij de actievoerders van het comité ‘Redt de bomen van het Weizigtpark’. Ook niet, een aanname, bij de volksvertegenwoordigers in de gemeenteraad. ‘Een boom is een boom is een boom is een boom’ is de titel  van de nieuwe politieke klucht die zich momenteel afspeelt met de eerder genoemde partijen in de hoofdrol.

Spoorzone

De basisingrediënten vinden we terug in de plannen van het gemeentebestuur.  Van het college, maar ook van het hoogste bestuurlijk orgaan, de gemeenteraad. Plannen om Dordrecht in de vaart van de stedelijke ontwikkelingen omhoog te stoten. Om te beginnen met de plannen om de Spoorzone in ontwikkeling te brengen. De metamorfose van de nu nog troosteloze entree van de stad ter hoogte van het spoorviaduct, die vooral wordt bepaald door bedrijven met hun loodsen, garages en andere weinig fantasie prikkelende bouwsels en een spoorwegemplacement. In dit gebied moet het plan, dat met grote meerderheid door de vorige gemeenteraad werd omarmd, gerealiseerd worden. Een mooi en aantrekkelijk woongebied moet het gaan worden.

Buitenplaats

In het verlengde van het Spoorzoneplan ligt de ontwikkeling van het Stationsgebied. Met name de achterzijde van het station, die aan het Weizigtpark grenst. Het park, ingeklemd tussen het spoor en de Krispijnseweg, ontleent zijn naam aan wat de ooit uitgestrekte buitenplaats Weizigt was. Slechts het nog bestaande herenhuis Weizigt doet hier aan herinneren. Door de aanleg van het station in 1872 en door verstedelijking moest de buitenplaats steeds meer terrein inleveren. Wat restte is wat de Dordtenaar nu kent als het Weizigtpark.

Zichtlijnen

En nu staat het park wederom voor een ingrijpende verandering. Het gaat deels op de schop. De toegankelijkheid van de achterzijde van het station wordt verbeterd. Via een soort van groene spooroverkapping kan men in de toekomst vanuit het park naar de stad wandelen of fietsen. Een verbindingsweg die Krispijn met het centrum van de stad tot stand brengt. Ten behoeve van veilige zichtlijnen in het park moeten 118, goede en minder goede bomen en ook struiken het loodje leggen. Met de belofte dat er 148 nieuwe bomen een plek in het park gaan krijgen die minimaal voor zo’n vijftig jaar toekomstbestendigheid hebben.

Beeld van de toekomstige achterzijde van het station. (Impressie: Karres en Brands)

Niet heilig

Tegenstanders van de bomenkap strijden voor het behoud van de huidige bomenpopulatie. Sommige politieke partijen scharen zich alsnog achter actievoerders. Het college houdt onverhoopt vast aan de voorgenomen bomenkap en de plannen om het park toekomstbestendig en veiliger te maken. Bij dat laatste moet ik denken aan de fietster die vorig jaar ’s avonds in het park werd aangerand. Van het station door het park veilig aankomen bij de Krispijnseweg is een sterk argument om de zichtlijnen in het park aan te pakken, zeker als dit leidt tot een verbetering van de veiligheidsbeleving van Dordtse vrouwen en kinderen die door het park fietsen en wandelen. Hier hoort geen plaats te zijn voor politiek opportunisme. Een boom is een boom is een boom…maar is niet heilig ten koste van veiligheid en verbeteringen.

Meer politiek en actualiteiten hoor je iedere zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur in Studio De Witt op Drechtstad FM en Papendrecht. Als hoofdgast ontvangt Ben Corino deze week Dirk van Burgel van de Dordtse Bomenridders. Uiteraard zal het Weizigtpark ter sprake komen. Stadsdichter Juno sluit als Dichter van Dienst het eerste uur van de uitzending af.