DORDRECHT – Ben Corino doet wekelijks voor Dordt Centraal verslag vanuit de lokale en regionale politiek. Deze week over de goederentreinen met gevaarlijke stoffen die maar door dichtbevolkt gebied blijven denderen. 

Met veel waardering voor zijn inzet voor het Albert Schweitzer ziekenhuis werd de voormalig voorzitter van de Raad van Bestuur in 2015 uitgezwaaid. Pier Eringa werd de nieuwe baas van ProRail. En met ProRail en de NS, waar oud-D66-bewindsman Rogier van Boxtel de scepter zwaait, heeft onze regio veel te maken. En met de huidige D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Zij zijn naast de Tweede Kamer de partijen waar de ‘treingemeenten’ mee te maken hebben.

Grotere belangen

In Zwijndrecht wordt er wat afgetobd met rangeerterrein Kijfhoek. Goederentreinen met gevaarlijke stoffen denderen door stad en regio. De intercity met snelle verbinding naar het zuiden en de Randstad werd ongeveer gehalveerd en Dordrecht en de regio kregen een soort B-status voor het snelle passagiersvervoer. ProRail, NS en het ministerie beroepen zich telkens weer op het grotere economische en algemeen belang. Ja, natuurlijk weten we dat met het besluit van de aanleg van de HSL wij in deze regio de boot gingen missen. Men kiest voor snellere lijnen; die dienen het grotere algemeen belang ook richting het zuiden. Onze bestuurders en gemeenteraadsleden stuurden brandbrieven richting de Tweede Kamer, de lobby werd ingezet. De Dordtse D66 en de andere partijen met lijntjes naar de Tweede Kamer maakten zich hard voor het behoud van de intercitystatus voor Dordrecht. Argumenten werden er volop aangedragen. CU/SGP-wethouder Rik van der Linden zocht de steun van regio en provincie.

(Archieffoto: Thymen Stolk)

Risico op ramp

Hielp het? Af en toe wierp van Boxtel’s NS ons een doekje voor het bloeden toe in de vorm van de inzet van een extra boemeltje en een sneltreintje. ProRail’s Pier Eringa heeft andere belangen dan zijn goede herinneringen aan deze regio. Hij staat voor het algemeen belang. En het algemeen belang van Dordrecht en de Drechtstedenregio is van een andere status dan het belang waar Stientje van Veldhoven, Rogier van Boxtel en Pier Eringa voor staan. Begrijpelijk? Ja! Moeten onze bestuurders en gemeenteraden er zich hier maar bij neer leggen? Nee, dat lijkt mij niet. Zeker niet wanneer het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het risico op een ramp negeert. Want het goederenvervoer neemt toe en de veiligheid blijft achter. En bovendien blokkeert het gevoerde beleid de groei van de steden, zo staat te lezen in de brief van Dordrecht en de Brabantse steden die zij deze week aan de Tweede Kamer zonden. Zij roepen de Tweede Kamerleden op de veiligheid wel centraal te stellen.

Hypocriet

Horen en gehoord worden, daar draait het al jaren in deze kwestie om. Natuurlijk hebben de trein-, spoor- en gevaarlijke stoffengeluiden alle partijen in de Tweede Kamer bereikt. Maar er lijkt weinig beweging in te zitten. Toch houdt onze wethouder  Rik van der Linden hoop. Hoop dat de bundeling van de Brabantse steden, Dordrecht, Zwijndrecht en ook Rotterdam straks in het gesprek met de staatssecretaris voor meer aandacht voor de belangen van deze Treinsteden-unie gaat zorgen. Vooralsnog overheerst bij mij nog de scepsis. Tja, dat grotere belang wordt pas anders wanneer het fout gaat en er slachtoffers gaan vallen, vrees ik. Voorlopig blijven we ook in Dordrecht wel woningen bouwen langs diezelfde omstreden spoorlijn, waarover gevaarlijke stoffen worden vervoerd. Waarschuwen voor het gevaarrisico, maar wel zelf langs dezelfde spoorlijn woningen bouwen. Tja, het algemeen eigen belang kan ook hypocriet zijn.

Deze week in Studio De Witt

Zaterdag 6 april ontvangt Ben Corino de Dordtse onderneemster Ineke Horst, eigenaar van Stripwinkel Sjors. Sinds 1975 is zij verbonden aan de stripwinkel die zij samen met haar man Udo Max runde. In 1980 belandde zij in het huidige pand op de Tolbrug/Scheffersplein. Na het overlijden van haar man in 1992 zette zij hun stripwinkel voort. De winkel, tegenover het beeld van Ary Scheffer, is een vertrouwd Dordts stadsbeeld, voorzien van afbeeldingen op de voor- en zijgevel van bekende stripfiguren. De klanten komen van heinde en verre voor nieuwe strips en collectors items. Landelijk geniet Sjors bekendheid in de stripwereld. Met Ineke gaat Ben Corino in gesprek over haar stripwinkel, de wereld en de magie van de stripalbums. In deze uitzending zal zij vergezeld worden door haar zoon Dimitri die tot voor kort stripwinkel DrieDertien op de Voorstraat runde.

In het tweede uur is er de aandacht voor de actualiteit uit Dordrecht en Drechtsteden. Dichter van dienst is Jan van der Geer. Het derde uur staat in het teken van de politiek actualiteit aan de Politieke Stamtafel.