DORDRECHT – Ben Corino doet wekelijks voor Dordt Centraal verslag vanuit de lokale en regionale politiek. Met deze week parkeerproblemen in de hoofdrol.

In de commissie Fysieke Leefomgeving werd dinsdagavond over een grootstedelijk probleem gesproken: auto’s en parkeren. Een ergernis die bij bewoners al jaren speelt, maar de laatste tijd in toenemende mate. We weten dat het gedrag van een automobilist ingegeven wordt door de wens om zich zo snel en comfortabel mogelijk van A naar B te verplaatsen. De auto parkeren om zich vervolgens te begeven naar de binnenstad om boodschappen te doen of om richting werk te gaan. In de binnenstad of bijvoorbeeld op het Gezondheidspark en Sportboulevard. En ervoor betalen? Tja, daar heeft de doorsnee automobilist eigenlijk een broertje aan dood. Maar dat is eigenlijk gewoon een menselijke eigenschap. Op de inspreekavond deed een aantal bewoners uit de diverse buurten dinsdag zijn zegje op het Stadskantoor. Het signaal dat werd afgegeven was meer een noodkreet om een oplossing voor de toenemende ‘parkeerterreur’ die hun straten en buurten teistert. Parkeerplekjes van bewoners die worden ingepikt door forenzen die zo dicht mogelijk bij het station, het ziekenhuis, de binnenstad, de bioscoop of het Energiehuis moeten zijn.

 

Protest op de publieke tribune dinsdagavond van buurtbewoners die (net) buiten de betaald parkeren-zone wonen en daardoor veel parkeerproblemen ervaren. (Foto: Thymen Stolk)

Lui

De voorbeelden die de revue passeerden, betroffen zowel de kort als lang geparkeerde auto’s. Het spanningsveld van het groeiend aantal auto’s, menselijk gedrag en gebrek aan goede parkeervoorzieningen in een oude stad die hier niet afdoende in voorziet. Dit is de kern van het probleem waar de politiek voor staat. Maar er zijn toch voorzieningen getroffen? Parkeergarages en zelfs gratis parkeervoorzieningen, zoals de grote parkeerplaats aan de Weeskinderdijk. Bij het laatste stopt zelf een busje richting de binnenstad. Het mag blijkbaar allemaal niet baten. De automobilist is van nature lui. Prefereert het gemak en het gesloten houden van de portemonnee. Dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid van buurten en straten, daar staat men niet bij stil. Of men heeft er gewoon maling aan, dat kan ook.

Ziekenhuis

De gemeente heeft in een voorstel bedacht dat er parkeerzones moeten komen waar de knip getrokken moet worden en gebieden waar het gratis is, maar dat heeft een averechts effect. Een voorbeeld is de Oranjelaan. Aan de ’stadskant’ moet er betaald gaan worden, maar aan de overzijde, de ‘niet-stadskant’, is het gratis. Het effect ervan laat zich raden. Met alle gevolgen voor de inwoners van de ‘niet-stadskant’. De vraag die nu voorligt, is waar nu de oplossing gevonden moet gaan worden. Harde maatregelen door de gemeente tegen de parkeerterreur kunnen een oplossing bieden. Bijvoorbeeld door bewoners parkeervergunningen te verstrekken. Maar in de buurten met veel sociale huurwoningen zit men ook weer niet te wachten op de kosten die een parkeervergunning met zich meebrengen. Bedrijfsbussen uit woonbuurten bannen? En dan heb je ook nog eens het gebakkelei tussen de gemeente en het Albert Schweitzer over het betaald parkeren door medewerkers van het ziekenhuis. Die tarieven moeten volgens de gemeente omhoog. En daar is het ziekenhuis het weer niet mee eens. Het jaagt het personeel op kosten bij het uitvoeren van hun werk.

Bordje

Begrijpelijk? Natuurlijk wel, maar voor een oplossing zal er ook bereidheid moeten zijn om dit op te lossen. En niet simpelweg dit op het bordje van een ander schuiven. Een ultieme oplossing tegen de parkeerterreur is er niet of het moeten rigoureuze maatregelen zijn die het minder aantrekkelijk maken om bijvoorbeeld met de auto naar de binnenstad te gaan. Waar de middenstand dan weer niet blij van wordt… Het woord is nu aan wethouder Van der Linden.

Deze week in Studio De Witt

Door een ziekmelding was bij het ter perse gaan van deze krant nog niet bekend wie zaterdag de hoofdgast is in het door Ben Corino gepresenteerde radioprogramma. Wel bekend was dat de Dichter van Dienst in het tweede uur van de uitzending Xuan Tran is. In het derde uur van de uitzending wordt aan de Politieke Stamtafel verder gepraat over de actuele zaken die spelen in de lokale en regionale politiek.

Studio De Witt is iedere zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur te beluisteren op Drechtstad FM.