DORDRECHT – Ben Corino doet wekelijks voor Dordt Centraal verslag vanuit de lokale en regionale politiek. Deze week belicht hij de aanbesteding het ‘Personenvervoer over water Rotterdam – Drechtsteden’, oftewel de Waterbus, en het politieke wantrouwen die dit oproept.

Begin april werd de Waterbus uitgeroepen tot beste openbaar vervoerssysteem van Nederland. Uiteraard vervulde dit de exploitant, maar ook de gemeenten in de Drechtsteden en Rotterdam met trots. De Waterbus startte in november 1999, oorspronkelijk onder de naam Fast Ferry, voor de verbinding in de Drechtsteden bij de start van de bootdienst Dordrecht – Rotterdam. In 2004 werd de naam vervangen door Waterbus. De boot kon toch minder snel varen dan beoogd in verband met klachten van afgemeerde binnenvaartschippers over de golfslag die zij teweegbracht.

(Foto: Waterbus)

Stoelendans

Maar nu twintig jaar later is er alle reden tot een Waterbusfeestje. De klanten waardeerden de voorziening met een 8,5. Het OV-experiment met vervoer over water is niet meer weg te denken. Hooguit moet er nagedacht worden over hoe deze nu verder te verbeteren is. Zoals gebruikelijk in de OV-wereld vindt er eens in de zoveel tijd een stoelendans van vervoerders plaats. Concessies moeten opnieuw gegund worden en er volgen openbare inschrijvingen door de vervoersmaatschappijen. De provincie stelt de voorwaarden vast waaraan een vervoerder moet gaan voldoen. Door schade en schande wijzer geworden weten wij dat dit niet altijd even lekker loopt. De ervaringen met Qbuzz in deze regio gaat de boeken in als schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Qbuzz won de concessie op basis van prijs-kwaliteit. En met beloften die tot op heden niet werden waargemaakt. Deze concessie-toekenning viel overigens ook onder de verantwoording van de provincie.

Kat in de zak

De ervaringen met het Qbuzz en de lankmoedige houding van het Dordtse College dat wensen verwarde met eisen stellen. Het maakte de Dordtse gemeenteraad alert. Alert naar haar eigen stadsbestuur en alert richting provincie. Men had geen zin voor een tweede keer opgescheept te worden met een ‘kat in de zak’-concessiegunning. Unaniem ondertekend door alle partijen uit de gemeenteraad werden er aan het college Artikel 40-vragen gesteld over de eisen van de provincie, waaraan de nieuwe exploitant moet voldoen. De frequentie van de afvaarten binnen de Drechtsteden en Rotterdam zou omlaag gaan. En dat gaat ons niet weer gebeuren, is de houding van de Dordtse politiek. Gelet op de slechte Qbuzz-ervaringen heel begrijpelijk.

75 miljoen

Maar de provincie denkt dat de soep echt niet zo heet gegeten wordt als die wordt opgediend. ‘Met de Drechtstedenregio hebben wij de laatste anderhalf jaar een traject doorlopen om tot een nieuwe aanbesteding te komen voor het Personenvervoer over water Rotterdam – Drechtsteden’. Uitgangspunt, zo stelt de provincie, is flexibiliteit en duurzaamheid. En we nemen het serieus, want er wordt 75 miljoen euro voor de periode van 10 à 15 jaar geïnvesteerd. ‘Maar waar zit dan de pijn?’, zal de lezer zich afvragen.

Wantrouwen

De pijn zit hem er vooral in dat de provincie, en blijkbaar ook de regiobestuurders in de Drechtsteden, naar een ‘flexibel en fijnmazig’ vervoer over water willen. Het minimum aantal dienstregelingsuren stijgt van 29.000 uren nu naar 30.000 uren in de toekomst. Tja, zou je zeggen: waar zit dan de pijn? De pijn zit ‘m in de flexibiliteit die in de aanbesteding zit. De pijn bij Dordtse gemeenteraad zit ‘m in het feit dat zij weer eens achter de feiten aanloopt. De pijn zit ‘m in de constatering dat de Drechtstedenbestuurders en de verantwoordelijke Dordtse wethouder, niet aan vroegtijdige terugkoppeling van informatie doen naar de gemeenteraden. Die pijn is de basis voor het wantrouwen bij de Dordtse gemeenteraad.

Deze week bij Studio de Witt

Zaterdag 4 mei ontvangt Ben Corino de Dordtse tekstschrijfster Margriet Aalbers als hoofdgast in Studio De Witt. Zij was een aantal jaren actief in de wereld van de wijkkrantenjournalistiek, was hoofdredacteur van 078 Magazine en heeft haar eigen tekstbureau. Aan schrijven ontleent zij plezier. Maar zij heeft ook oog voor maatschappelijke leemtes. Vorig jaar met de Kerstdagen organiseerde zij voor wie het wilde een soort van Kerstinstuif. Samen de Kerst doorbrengen is gezelliger dan alleen. Dit jaar herhaalde zij dit initiatief tijdens de Paasdagen. In deze uitzending gaat Ben Corino met Margriet in gesprek over onder andere haar schrijversdrive en haar huiskamerinitiatieven.

In het tweede uur is er de aandacht voor de actualiteit uit Dordrecht en Drechtsteden. Dichter van dienst is Wim Jilleba. Het derde uur staat in het teken van de politiek actualiteit aan de Politieke Stamtafel.