DORDRECHT – Het gemeentebestuur, Havenbedrijf Rotterdam en bedrijven in het Dordtse zeehavengebied hebben overlegd over de toekomst van het gebied. Daarin is onder andere gesproken over het behoud van de spoorverbinding van de zeehaven, die tegenwoordig ‘Dordrecht Inland Seaport’ wordt genoemd. Betrokken wethouder Maarten Burggraaf: “Bij het ontwerp van het bestemmingsplan Maasterras kwamen tegenstrijdige belangen naar voren tussen verstedelijking en havenactiviteiten. Dankzij intensieve samenwerking hebben we elkaar beter leren begrijpen en een balans gevonden tussen de noodzakelijke woningbouw en een vitale economische toekomst voor de zeehaven.” (Foto: Stolk Fotografie)

 

Met andere woorden: de spoorverbinding blijft een alternatief voor het transport van bulkgoederen, vooral bij lage waterstanden. Het draagt ook bij aan minder wegverkeer en daarmee aan een betere bereikbaarheid en leefbaarheid. Dit is één van de uitkomsten van het overleg over het toekomstperspectief van Dordrecht Inland Seaport. Met behoud van de spoorlijn dus, en een slimme benutting ervan. Maar wel met een zorgvuldige ruimtelijke inpassing om een goede balans te vinden met de ontwikkeling van de toekomstige wijk Maasterras. “Daar horen ook afspraken bij, zoals het niet vervoeren van toxische stoffen over deze lijn”, aldus Burggraaf.

 

Meer in balans

De komende periode onderzoeken gemeente en bedrijven samen verder hoe groei gerealiseerd kan worden zonder extra druk op het toekomstige woongebied Maasterras. Dit gebeurt niet alleen met afspraken over te vervoeren stoffen, maar ook over vervoersmomenten, elektrificatie en een verschuiving van transport naar het water. Daarnaast wordt ingezet op een economisch overgangsgebied aan de rand van de zeehaven, waar stedelijke bedrijvigheid goed aansluit op de verstedelijking. Voor het opstellen van de toekomstplannen en een uitvoeringsagenda intensiveren de gemeente en het Havenbedrijf Rotterdam hun samenwerking om verstedelijking, verduurzaming en economische groei hand in hand te laten gaan.

 

4.300 medewerkers

Dordrecht Inland Seaport is de meest landinwaarts gelegen zeehaven van Nederland en speelt een cruciale rol in de regionale economie. De haven fungeert als een belangrijke schakel tussen de Rotterdamse haven en het achterland. De zeehaven biedt groeikansen voor de maritieme maakindustrie en de overslag van bulkgoederen. De haven kan voor het bedrijvengebied Westelijke Dordtse Oever nog extra meerwaarde leveren, is de mening van bestuurders. Burggraaf benadrukt de sterke verbinding tussen de zeehaven en de stad: “De zeehaven en Dordrecht zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en versterken elkaar. De haven biedt werkgelegenheid aan circa 4.300 mensen en de stad biedt een aantrekkelijk woonklimaat en scholing voor hen. Dit vraagt om zowel economische doorontwikkeling van de haven als extra woningbouw in de aangrenzende stedelijke gebieden.”

 

Containerterminal

De uitvoeringsagenda die momenteel wordt opgesteld gaat gepaard met grote investeringen in het gebied. Een belangrijke ontwikkeling is de beoogde komst van een containerterminal. De Westelijke Dordtse Oever belast nu de A16 met containerverkeer. De komst van een containerterminal in de Dordtse zeehaven zou ervoor kunnen zorgen dat er meer vervoer over het water plaatsvindt en minder over de weg. Met positieve effecten op de bereikbaarheid en duurzaamheid in het gebied. Daarnaast is een goede overgangszone nodig tussen de havenindustrie en het (toekomstig) woongebied, met name aan de noordkant van de zeehaven. ‘Het deelgebied Louterbloemen kan daarbij ruimte bieden voor stadsverzorgende economie en stedelijke hubfuncties en zo een overgang vormen naar het toekomstig Maasterras fase 2’, aldus de betrokken partijen in een persbericht.