Herinnert u zich nog het eerste plan om pollers te plaatsen in de binnenstad? Zo oud hoef je daar niet voor te zijn, maar voor wie het gemist heeft: er brak een storm van kritiek los. Door de binnenstad autoluw te maken, zou het een doods openluchtmuseum worden, omdat winkeliers failliet gaan en bezoekers er wegblijven. Het tegenovergestelde is gebeurd. Al zijn er wel degelijk winkels verdwenen, maar dat komt toch vooral door de concurrentie op het internet. ( Archieffoto: Stolk Fotografie )

Waarom dit stukje geschiedenis? Omdat die zich herhaalt. Het stadsbestuur is nog immer vastberaden om de binnenstad nog autoluwer te maken en ziet daarvoor een kans door de parkeergarage Visstraat te kopen en om te dopen tot garage voor omwonenden. Tegenstanders roeren zich op social media. Ze gaan nu al liever shoppen in Breda of Rotterdam. Daar zit iets in. Deze steden hebben het parkeren rondom het centrum goed voor elkaar. In Gent en Antwerpen ook, met volop parkeerplaatsen rondom en onder het centrum.

Als je de binnenstad autoluw wil maken, wat ik op basis van ervaringen elders alleen maar toejuich, moet je het wel goed doen. En daar schuilt dus het gevaar, want met het verdwijnen van de garage Veemarkt, constructieproblemen met de garage Drievriendenhof, de sluiting van garage Spuihaven en per 2030 ook die in de Visstraat dreigt juist een enorm parkeerprobleem. De gemeente hoopt dat te voorkomen met de bouw van drie nieuwe garages voor 2028. Ik help het ze hopen.

Op deze plek gaf ik al eerder aan, dat het ‘ontsluiten’ van nieuwe garages op of onder de Grote Markt en achter het Steegoversloot erg lastig wordt. Niets geleerd van de problemen met in- en uitrijden aan de Visstraat? Ook de totale parkeercapaciteit zie ik eerder dalen dan stijgen, zeker als dat gedroomde Maasterras er niet snel staat. Ik ben geen belangenbehartiger van blik, maar als deze operatie niet verloopt volgens plan en binnen het juiste tijdsbestek zal de binnenstad ook meer mensenluw worden en da’s nou net niet de bedoeling.