REGIO – Vanaf vrijdag 12 september 2025 gelden er nieuwe verkeersmaatregelen op de Papendrechtsebrug (N3) bij Papendrecht. Voor vrachtverkeer boven de 50 ton wordt een gewichtsbeperking ingesteld en daarnaast geldt er een inhaalverbod voor alle vrachtwagens. ( Foto: Stolk Fotografie )
De beperking is van toepassing op een klein deel van het zware verkeer en op exceptionele transporten. Bussen, hulpdiensten, landbouwvoertuigen en de meeste vrachtwagens kunnen de brug wel blijven gebruiken. Zwaardere voertuigen worden omgeleid via de A15 en A16, wat circa tien minuten extra reistijd oplevert. Een alternatieve route loopt via de A27 en A59, met een vertraging van ongeveer een half uur.
Oudere brug vraagt om maatregelen
De Papendrechtsebrug, gebouwd in 1967, is één van de vele bruggen uit de jaren zestig en zeventig die inmiddels te maken hebben met zwaarder verkeer dan waarvoor ze ooit ontworpen zijn. Uit recent onderzoek blijkt dat de brug veilig te gebruiken blijft, maar niet meer volledig voldoet aan de huidige veiligheidsnormen. Rijkswaterstaat neemt daarom tijdelijke maatregelen om de constructie te ontlasten.
Toekomstige versterking en vernieuwing
Op dit moment onderzoekt Rijkswaterstaat hoe de brug kan worden versterkt zodat de gewichtsbeperking en het inhaalverbod weer kunnen worden opgeheven. De verwachting is dat deze werkzaamheden vanaf juli volgend jaar kunnen plaatsvinden, wanneer de brug toch al afgesloten wordt voor de vernieuwing van het beweegbare deel.
De Papendrechtsebrug is een belangrijke verbinding voor lokaal verkeer tussen Dordrecht en Papendrecht, maar ook voor doorgaand verkeer tussen de A16 en de A15 en het vervoer van gevaarlijke stoffen. In 2026/2027 staat de volledige vernieuwing van het beweegbare deel gepland. Daarbij gaat de brug negen maanden dicht voor het wegverkeer en veertien maanden voor hoge scheepvaart.