DORDRECHT – Twee kapiteins op één schip? Jan-Willem Lemkes (64) en zoon Jeroen (35) hebben jaren laten zien dat dat prima gaat. Toch heeft Jan-Willem hun Jumbo Foodmarkt in winkelcentrum Sterrenburg nu volledig overgedragen aan Jeroen. ( Foto: Stolk Fotografie )

Voor de klanten verandert er niet veel. Het familiebedrijf blijft tenslotte in vertrouwde handen. Jan-Willem neemt afscheid, maar echt helemaal weg? “Ik blijf hier natuurlijk wel gewoon boodschappen doen.”

Jan-Willem was 35 jaar geleden bedrijfsleider bij Super Treffers, de supermarkt in winkelcentrum Sterrenburg. In 1998 werd hij eigenaar van deze zaak om er vervolgens een Super De Boer van te maken. In 2011 werd het een Jumbo. En in 2017 werd Jeroen mede-eigenaar. Samen namen ze de beslissing om te verhuizen naar de andere kant van het winkelcentrum. Een nieuw pand, twee keer zo groot als de oude, met verse maaltijden uit verschillende keukens om mee te nemen of om op te eten in het Foodcafé. En met ruimte voor lokale producten zoals gebak van Brokking, koeken van Coffeelicious en likeur van Rutte. In 2022 was de feestelijke opening van Jumbo Foodmarkt, de verreweg grootste supermarkt in de regio.

Als kind hielp Jeroen al mee met bijvoorbeeld de lege flessen of schoonmaken. Toch koos Jeroen na zijn middelbare school voor een andere richting. Hij volgde de opleiding hotelmanagement en ging aan de slag in de horeca. Om na een paar jaar toch terug te keren naar de supermarktbranche. Niet meteen bij Jumbo Sterrenburg, maar eerst het vak leren bij andere filialen. Jeroen: “Ik heb gezien dat we als winkel onderdeel zijn van de samenleving. Zo voelen we dat ook. We zijn meer dan alleen een supermarkt.”

Gratis stukjes fruit

Zoals het samenwerkingsverband met de JOGG-Dordrecht en Dordt Sport. “Bij alle schoolsportevents zorgen wij voor ten minste één stuk fruit per kind. In de winkel liggen ook altijd gratis stukjes fruit voor de kinderen. Regelmatig is er een diëtiste aanwezig in onze winkel om klanten te stimuleren gezonde keuzes te maken voor henzelf en voor hun kinderen. Sponsoraanvragen toetsen we aan onze drie pijlers: kind, bewegen en gezond. Met deze visie hebben we al heel wat sportkantines en buurtfeesten voorzien van fruit of gezonde pakketten.”

De vier kernwaarden van Jumbo Foodmarkt Dordrecht zijn Trots, Ontwikkelen, Passie en Samen. Jeroen: “Deze visie zit in het DNA van onze medewerkers. Het is voor ons logisch om dingen samen te doen.” Dit is niet onopgemerkt gebleven. Een paar jaar geleden won Jumbo Sterrenburg de Social Impact Award. ‘De sfeer bij Jumbo Sterrenburg is merkbaar goed. Die voelbaar warme sfeer maakt dat Jumbo Sterrenburg zich onderscheidt van de andere supermarkten’, aldus de jury van de waarderingsprijs. Het bewijst dat sociaal en commercieel prima samengaan.

Dat maatschappelijke karakter is ook terug te zien in het verloop van personeel. Veel medewerkers blijven jarenlang aan boord. “We hebben elk jaar jubilarissen die al vijfentwintig of soms zelfs veertig jaar bij ons werken,” zegt Jan-Willem trots. “We investeren in onze mensen, delen lief en leed samen, en zorgen voor een veilige werkomgeving waar ruimte is voor groei én plezier. Het is dan ook niet ongewoon dat er vriendschappen en soms zelfs relaties ontstaan op de werkvloer. Het komt regelmatig voor dat we kinderen van setjes die hier zijn ontstaan, jaren later terugzien als vakkenvuller.”

“Het is wennen om niet meer iedere dag aan het werk te zijn, maar het voelt goed dat Jeroen nu de leiding heeft. Mijn eigen zoon die het stokje over heeft genomen. Mooier kan toch niet?”