DORDRECHT – Vannacht, de nacht van maandag 3 op 4 februari, wordt er gewerkt aan de Zwijndrechtse Brug. Om die reden is de brug en de Brugweg tussen Zwijndrecht en Dordrecht (Hugo de Grootelaan) van 21.00 en 05.00 uur dicht. Het is de opmaat voor talloze werkzaamheden aan de brug uit 1939, die gerenoveerd moet worden. De renovatie zal naar verwachting tot 2031 duren.
De Verkeersbrug Dordrecht is toe aan een uitgebreide renovatie. Eigenaar Rijkswaterstaat moet verschillende onderdelen van de brug vervangen of restaureren. Het staal van de vakwerkbrug krijgt een nieuwe conservering, zodat het minder snel roest. Het betonnen autorijdek wordt vernieuwd en de onderliggende staalconstructie hersteld. In de kelders van de basculebrug, de beweegbare brugdelen, bevinden zich de systemen en installaties voor de besturing. Deze worden ook vernieuwd, net als de installaties op de brug, de systemen voor bediening en alle elektronica.
Facelift
Daarnaast laat Rijkswaterstaat de aanbruggen, inclusief de voegovergangen met de hoofdbruggen renoveren. Ook de remmingwerken krijgen een opknapbeurt en er komt een aanvaarbeveiliging om de pijlers van de brug te beschermen. Met deze renovatie blijft de Verkeersbrug Dordrecht in de toekomst veilig en beschikbaar. De buitenkant van de brug krijgt van Rijkswaterstaat een flinke make-over met de bedoeling de brug zijn monumentale karakter te laten behouden en versterken.
Voorbereiding
Het werk vannacht aan de Stadsbrug is ter voorbereiding van de renovatie; er vinden de komende tijd nog geen werkzaamheden plaats waar passanten overdag hinder van ondervinden. Zoals de planning er nu uitziet, gaan de werkzaamheden in 2028 van start waarna weggebruikers rekening moeten houden met regelmatige afsluitingen van de brug, soms voor langere periodes en dus met omleidingen en extra reistijd. Ook de scheepvaart zal flinke hinder ondervinden.
Circulaire werf Duivelseiland
Rijkswaterstaat staat voor de grootste onderhoudsopgave in zijn geschiedenis: veel bruggen, tunnels en viaducten zijn toe aan vervanging of renovatie. Omdat Rijkswaterstaat in 2030 volledig circulair wil werken, probeert zij om onder andere brugonderdelen zoveel mogelijk op te knappen en hergebruiken. Op dit moment ligt er bij de gemeente een vergunningaanvraag voor een zogeheten circulaire werf op het Duivelseiland, waar de dienst een groot braakliggend terrein bezit. Hier kunnen dan stalen brugdelen en betonnen leggers de komende decennia tijdelijk gestald en opgeknapt worden voor hergebruik.