“Stuurman aan wal”

De actie Adblock gaat niet door. Of toch wel? Ik ben de draad de afgelopen weken een beetje kwijt geraakt, maar als ik goed geïnformeerd ben, waar ik bij dit onderwerp zo mijn twijfels over heb, gaat het echt niet door. Dat vind ik jammer en ik ben niet de enige. Er is zelfs al een heus zwartepietenspel aan de gang; aan wie we het verlies van zo’n geinig evenementje te danken hebben. Het zoeken naar schuldigen is mijn hobby niet, tenzij we er wat van kunnen leren…

Een paar belletjes en wat praatjes in de Visstraat en op de Bagijnhof werkten verhelderend. Om te beginnen bij het begin; er was dus een kunstenaar met een heel leuk ideetje. Deze Meneer Robis stelde voor om alle reclame-uitingen in de twee genoemde straten af te plakken. Het moest een sub-evenementje worden van Beeldenstroom Woordenstorm. Straat en gevels krijgen een totaal andere aanblik en zo’n uniek plaatje trekt drommen nieuwsgierigen.

Persoonlijk ken ik mensen van diverse media die graag verslag zouden willen doen van zo’n afplakactie, dus met die extra bezoekers zou het best goed komen. “En daarom zag ik het eigenlijk wel zitten”, bekent een winkelier mij. “Maar je hebt toch met al je collega’s een petitie getekend dat je het niet wilt?”, wierp ik tegen. Een buurman valt hem bij: “Het leek mij ook wel leuk, een weekendje de boel afplakken. Tot ik las dat het om twee weken ging.”

Ik snapte het even niet. “Waarom is ons dat niet verteld?”, vroeg de eerste weer. “Mij is überhaupt niks gevraagd. Door niemand”, zei de ander. Een derde had gehoord dat de kunstenaar een links-radicale rakker is en afplakmateriaal gaat gebruiken dat er nooit meer af kan zonder de reclame eronder ook te vernielen. Toen waren de rapen gaar. Twee media meldden dat het feest niet doorging, maar Mevrouw Marijke zei bij een ander medium van wel.

In het dagelijks kleven verkoopt zij aan de Visstraat hamburgers, maar daarnaast zit ze in een promotieclub van en voor binnenstadwinkeliers. De communicatie vanuit die club is op z’n zachts gezegd niet zo handig geweest. Ik snap trouwens ook niet waarom ‘Adblock’ door de gemeente gesubsidieerd moest worden. Als er drommen extra klanten komen, dan hadden de winkeliers het toch dolgraag zèlf betaald? Maar dan moet je ze er wel vooraf goed bij betrekken. Anders krijg je dit.

Kronkelaar.