1 reactiewo 9 jan 2019

“De buschauffeur kan er niks aan doen” 

“Stuurman aan wal”

Als u de bus neemt, wilt u dan een beetje aardig zijn tegen de chauffeur? Ik weet dat het voor te veel mensen al erg moeilijk is om vriendelijk gedag te zeggen bij het betreden of verlaten van een bus, maar kunnen we dan minimaal afspreken dat u die mannen en vrouwen achter het stuur niet gebruikt om uw frustratie op bot te vieren? De chauffeur kan er namelijk niks aan doen dat de bus te laat of zelfs helemaal niet komt. Of dat het OV-chipknip-apparaat kuren heeft.

Bij het overnemen van openbaar vervoer van het ene door het andere bedrijf is het eigenlijk altijd een paar weken puinhoop. Nu Qbuzz door de regio rijdt, is de heimwee naar Arriva groot, maar mag ik u nog in herinnering roepen hoe dat bedrijf hier begon? Dat was eigenlijk een nog grotere ramp. Er werden toen zelfs oldtimers ingezet. Fotografen uit het halve land kwamen er op af. Chauffeurs en passagiers klaagden steen en been. Gelukkig kwam het allemaal goed.

Ook met Qbuzz zal het wel weer goed komen. Althans, laten we het hopen. Ik vraag me wel hardop af of zo’n bedrijf wel goed geluisterd heeft naar zijn eigen personeel? Qbuzz moest alle chauffeurs van Arriva overnemen en daarmee kregen ze niet alleen een legertje mensen in huis met een groot rijbewijs, maar óók een berg kennis van de regio. Die chauffeurs wéten wat er vroeger mis ging, kennen onze wegen en hebben zelf ook ideeën hoe bepaalde buslijnen een betere of slimmere route kunnen rijden.

Zou er naar hen geluisterd zijn? Afgaand op de problemen, waar weliswaar hard aan gewerkt wordt, vrees ik van niet. Als je begin 2018 al weet dat je verantwoordelijk wordt voor een dienstregeling met eindpunten, waar jouw chauffeurs een plasje en een bakkie koffie willen doen, dan heb je toch máánden gehad om dat fatsoenlijk te regelen? Of is de pauzetijd bewust zó kort gemaakt dat de chauffeurs daar toch geen tijd voor hebben?

Qbuzz mag ook best een beetje aardiger zijn voor die chauffeurs die dagelijks de klachten moeten aanhoren. Een warme winterjas of een cadeaubon voor het ‘opstartleed’ kan een mooi gebaar zijn. Of betekent geprivatiseerd openbaar vervoer dat je op een kantoor in Amersfoort op een grote landkaart van Dordrecht en omstreken met busjes speelt? Soms verlang ik wel weer terug naar die goeie ouwe tijd. Maar ach, toen reed de bus ook niet altijd op tijd.

 

Kronkelaar

 

 

(Foto: Thymen Stolk)

 

 

 

 

Eén reactie op ““De buschauffeur kan er niks aan doen” ”

  1. Carin Barten schreef:

    Klopt de chauffeurs zijn vaak de dupe, jammer hoor. Maar er waren er een paar die de reizigers ook afblafte als je bv vroeg wat het betekende als er A of B bij een tijd stond. Dan moet je goed kijken. Ook als je je hand volgens de chauffeur te laat opsteekt is een reden om je uit te kafferen. Volgens de chauffeur zou hij voortaan doorrijden als ik het de volgende keer niet zou doen. Ik snap de regels maar als je voor het eerst met de nieuwe bus gaat dan weet je ze nog niet allemaal. Ik had het niet erg gevonden als de chauffeur mij dat gewoon op de hoogte had gebracht, maar op deze manier, nee. Op sommige palen hangt het briefje met de vertrektijden zo hoog dat je het niet kan lezen hoe laat welke bus vertrekt dus hoe kan ik zien welke bus waarheen gaat. En dan uitgekaffert worden dat je je hand niet optijd opsteekt. Was een nare eerste ervaring met de qbuzz. Gelukkig daarna vele leuke chauffeurs mogen ontmoeten.

Geef een reactie