“Stuurman aan wal”

Begin ik nou zo’n oude zak te worden of mankeert een groot aantal mensen iets aan het geheugen? Die vraag speelt al dagenlang door mijn hoofd sinds er in de media volop gesproken wordt over het plan voor een lightrailverbinding tussen Dordrecht en Leiden. Want dat plan is helemaal niet nieuw. In 2003 sprak ik er al over met de toenmalig burgemeester van Dordrecht. Wijlen Meneer Ronald vertelde me dat hij na vele stille lobby-bezoeken alle politieke neuzen op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau dezelfde kant op had gekregen. Iedereen wilde er voor gaan; de Stedenbaan! Wat het was? Een lightrailverbinding tussen Dordrecht en Leiden.

Meneer Piet, onze meest ervaren Dordtse wethouder, schijnt in de voetsporen van onze voormalig burgervader getreden te zijn, want hij is aan het lobbyen geslagen voor wat nu een ‘frequente lightrailverbinding’ genoemd wordt. Gewoon de Stedenbaan dus, want de woorden lightrail en frequent werden begin deze eeuw ook al gebruikt. Op het spoor moeten metro- en tram-achtige treintjes in een kwartiersdienst heen en weer gaan rijden. Met héél veel tussenstops, want om mensen uit de auto te krijgen moeten ze een stationnetje om de hoek krijgen. In Dordt wordt daarom al lang gesproken over nieuwe stations bij het Leerpark en bedrijvenpak Amstelwijck.

Die twee nieuwe stations, plus het aanpassen van Dordrecht Centraal (wanneer gaan we ons grote station ook echt zo noemen?) moet al 3.000.000.000 euro kosten. Die cijfertjes staan voor drie miljard. Een goed plan mag natuurlijk wat kosten. Zo is het door de NS destijds afgestoten spoorlijntje tussen Geldermalsen en Dordrecht het bewijs dat de lightrailformule met veel stationnetjes werkt. Doortrekken naar Rotterdam is echter al te moeilijk. Het spoor zit namelijk vol. Barstensvol. Juist dat probleem leek opgelost te worden door de komst van de Betuwelijn en de HogeSnelheidsLijn. Precies die gedachte schiep letterlijk en figuurlijk ruimte voor de Stedenbaan.

Helaas pakte de praktijk anders uit. Veel te veel goederentreinen rijden tot de dag van vandaag dwars door de Drechtsteden. Over een tunnel valt pas te praten als zich een ramp voltrekt met veel te veel doden. Daarom denk ik dat de miljarden voor wat extra stoptreinen beter besteed kunnen worden aan een oplossing voor die goederentreinen. Met het volproppen van bestaand spoor en het ernaast leggen van wisselsporen en nieuwe stukjes spoor vind ik dit ‘nieuwe’ plan helemaal niet zo goed. Eigenlijk vind ik het oude idee achter de Stedenbaan veel beter. Goederentreinen en personentreinen elk op eigen spoor. Maar of ik dat nog ga meemaken?

Thijs Blom