“Stuurman aan wal”

Als u nog een lucratief baantje zoekt, zou u kunnen overwegen lobbyist te worden. De gemeentes Dordrecht en Zwijndrecht hebben er onlangs weer één aangesteld. Dat zal waarschijnlijk via het Old Boys Network gegaan zijn, want ik heb de wervingsadvertentie gemist. Ook het beschikbaar stellen van een krediet van drie ton via de gemeenteraden is me even ontgaan, maar het zal vast netjes te verantwoorden zijn, omdat het uit één of ander potje komt. Gelukkig is het een mannetje met verstand van treintjes en lijntjes, dus die past prima in de functie van Oliemannetje voor de Robel-lijn.

Voor wie de grootste spoorwensen van de afgelopen dertig jaar niet kent; dat is een nieuwe spoorlijn, die Ro en Bel met elkaar moet verbinden, om precies te zijn de havens van Rotterdam en Antwerpen. Ooit berekend op een kostprijs van twee miljard euro en zeker na de traumatische ervaringen met de Betuwelijn en andere ‘ietsje duurder’ uitgevallen projecten ver achterin een Haagse koelkast gezet. De lobbyist moet nu in de residentie gaan zeuren en dreinen bij politieke partijen en ministeries om die goederenspoorlijn weer ‘op de agenda’ te krijgen. Waarmee ik hem oprecht veel succes wens.

Giftreinen denderen immers nog altijd dwars door Dordrecht en Zwijndrecht. In 2013 zagen we in het Belgische Wetteren dat het mis kan gaan, maar omdat er relatief weinig slachtoffers vielen (geen scenario met duizenden doden, maar ‘slechts’ 1 dode en 100 gewonden) werd de Robel-lijn kortstondig opgerakeld. En nu dus weer. Want beter kunnen gevaarlijke stoffen via de Kijfhoek door de Hoeksche Waard (wat ze daar he-le-maal niet zien zitten…) langs Moerdijk richting Antwerpen v.v. gaan. Vanuit West-Brabant krijgen de spoorwethouders van Dordt en Zwijndrecht er wél veel schouderklopjes voor.

Meneer Piet en Meneer Jos zullen bijkans beurse schouders hebben, want deze week hengelden ze ook met succes ruim 8 miljoen euro binnen om woningen te bouwen in…de Spoorzone. Toeval bestaat niet. Zou de lobbyist uit dat potje…? Hoe het ook is, ik blijf het idioot vinden dat er grote woningbouwplannen gemaakt worden op zo’n risicovolle plek als langs het spoor. Je zou zeggen éérst die gifwagons weg, maar (woning)nood breekt wet. De centjes zijn overigens bedoeld om het schrijnend tekort aan betaalbare woningen een beetje te verhelpen. Nou, hopelijk gebeurt dat eerder dan dat die Robel-lijn er ligt…

Thijs Blom