De Dordtse wethouder Rik van der Linden zei het in 2009 al; elektrische auto’s zijn koekblikken. Hij hekelde design en comfort. Hoe krijg ik m’n hele gezin in zo’n brik?, vroeg hij zich af. En hij had eigenlijk wel gelijk. Is er in de tussentijd iets veranderd? Ja, de wereld heeft in dertien jaar tijd niet stilgestaan. Nou ja, één van onze ministers is de ontwikkeling van moderne, elektronisch aangedreven bolides toch een tikkeltje ontgaan, zo hoorden we maandag. Mevrouw Hanke Bruins-Slot legde even uit waarom ons kabinet van haar pas over zes jaar in duurzame dienstauto’s hoeft te rijden. En welk argument hanteerde ze daarbij? Het comfort van elektrische auto’s. Onvoldoende?
Ze zei gelukkig niet dat het allemaal koekblikken zijn, maar evengoed kraamt deze dame, met toch liefst twéé titels voor haar naam, onzin uit. Wie zich ook maar een klein beetje oriënteert op de automarkt ziet dat er schitterende elektrische wagens te koop zijn. De batterij aan communicatieadviseurs, die als vliegen rond de stront permanent om bewindslieden heen hangen, zullen ongetwijfeld roepen dat het discomfort slechts één van de argumenten is om het wagenpark niet snel te verduurzamen, maar feit is dat hun minister het doodleuk zegt. Weer zo’n beroerd communicatie-adviesje van mensen die er voor doorgeleerd hebben of een minister die haar bek maar een douw geeft?
Ik maak er een punt van omdat ik, zoals u in de loop de jaren van mij gewend bent, me nogal druk kan maken om politici die het vertrouwen in de politiek schaden. Deze minister had méér argumenten om recht te praten wat krom is. Een kabinet moet het goede voorbeeld geven en dus vind ik het krom als dat niet gebeurt. En het gebeurt dus niet omdat die elektronische auto’s niet veilig genoeg zijn. Nou, één belletje naar Mercedes, BMW of Audi en ze maken er gráág wat gepantserde exemplaren. En die actieradius van die elektrische auto’s is beperkt. Inderdaad, tot wel 600 kilometer. Zouden ministers langere ritjes maken?
Het enige zinnige argument is dat de huidige dienstauto’s nog niet zijn afgeschreven. Zeg alleen dat dan. Wat nu blijft hangen is dat onze bewindslieden in elektrische auto’s met een aanschafwaarde van ruim een ton nog niet comfortabel genoeg zitten. Rik van der Linden, Dordts wethouder van duurzaamheid, heeft in tegenstelling tot die prinses op de erwt al lang door dat er ook comfortabele schone auto’s zijn. Al in 2011 begon de stad met verduurzaming van het hele gemeentelijk wagenpark. Wél een goed voorbeeld dus. Er moeten véél meer elektrische wagens door (semi-)overheden worden aangeschaft. Da’s ook mijn belang, want die worden over een paar jaar vanzelf occasions en dus ook voor mij betaalbaar.
Thijs