Waar blijven toch de Lokale(n) Ventilatieplannen? Al een jaar geleden vroeg ik mij hardop af waarom er in ons land zo weinig aandacht is voor de luchtkwaliteit in binnenruimtes. Onderzoeksrapporten over de eerste grote uitbraken van het virus dat ons al zo lang teistert, gaven toen al aan dat airco’s en andere systemen van luchtbehandeling een hoofdrol speelden in de verspreiding van minuscule virusdeeltjes en – wat toen nog hevig bediscussieerd werd – besmetting van grote aantallen mensen. Het RIVM, inmiddels iets te vaak niet onfeilbaar gebleken, ontkende het fenomeen lange tijd glashard. Pas toen de bewijzen zich op begonnen te stapelen stamelde Baas Jaap in een bijzinnetje ergens dat “goed ventileren ook best verstandig is”.
De vaak verguisde opiniepeiler Maurice pleitte vergeefs voor een nationaal ventilatieplan. Zeker voor scholen, die zo nodig open moesten, zou dat slim geweest zijn. Als er één groep is waarin het virus als een gek rondgaat, is het wel onder jongeren en die zitten niet de hele week in de kroeg of de disco, maar ook na de zomervakantie weer gewoon in een klaslokaal. In menig klaslokaal was het klimaat vóór corona al niet zo prettig. Ik ken tal van leerkrachten en jongeren, zowel in basis- als voortgezet onderwijs, die op school last hebben van hoofdpijn. Het luchtklimaat in de klas is op tal van scholen gewoon slecht. Als goedkope oplossing wordt vaak gekozen voor CO2-metertjes in het lokaal. Als het wijzertje te hoog oploopt moeten de ramen (verder) open. Niet echt lekker in de winter.
Een structurele oplossing is natuurlijk een goed systeem van luchtbehandeling. Kost wat, maar dan heb je ook wat; geen corona en geen hoofdpijn meer. Er was echter in Den Haag géén geld voor. Sinds het virus rondwaart, is echter overal geld voor. Op menig front falende ministers blijken meesters in het strooien met miljoenen. Het onderwijs, dat al zo lang de noodklok luidt, is inmiddels verblijd met zó veel geld dat scholen het niet op kunnen krijgen. De leraren die ze met dat geld moeten binnen halen om het tekort weg te werken, zijn er simpelweg niet. Nou, misschien moeten die centen dan maar in de lokalen gestoken worden. Dan kunnen de overgebleven leraren en hun leerlingen in elk geval weer gezond ademhalen.

Thijs Blom.