Onder het genot van een biertje mocht ik afgelopen weekend kennismaken met een kennis van een kennis. Hij kwam me bekend voor en toen hij vertelde dat hij freelance cameraman is geweest ging ik in mijn hoofd op zoek naar de connectie die er in het mediawereldje, waar ik al een veertigtal jaar deel van uitmaak, altijd wel ergens is. Maar nee. Niet getreurd trouwens, want het raadsel loste zich tijdens het gesprek snel op. Ik had een keer iets over hem gelezen in De Telegraaf. Het was dus die cameraman die door corona zonder werk kwam te zitten en besloot om zijn leven drastisch te veranderen. Dit was dus Kees, die woont op een bootje dat de Nieuwe Haven in Dordt als thuishaven heeft.
Kees verkocht alles wat hij had; huis, auto en spullen. En kocht een oude Duitse brandweerwagen, die hij verbouwde tot camper. Hij noemde het voertuig VB001 en ging er mee op pad. De letters VB staan voor Vloggende Bestemming. U raadt het al, de man reist naar allerlei plekken en maakt daar vlogs van. Filmpjes die een ieder kan bekijken op YouTube. Vloggen. Ene Enzo begon daar ooit mee en toen ik hoorde dat miljoenen (veelal jonge) mensen hem volgden, ben ik me ook eens gaan verdiepen in het fenomeen van vloggers met zó veel volgers dat ze influencer genoemd worden. Als u of ik dus iets bekend wil maken aan groter publiek, of iets wil promoten of verkopen, dan kunnen we zo’n influencer om hulp vragen. We hebben er dus één in Dordt! Die koesteren we toch zeker?
Inmiddels heeft Kees z’n gammele brandweerauto ingeruild voor een boot, die hij VB002 gedoopt heeft, maar doet er hetzelfde mee. Hij gaat vloggend het land door. Ik heb me (gratis) geabonneerd op z’n YouTube-kanaal en een vracht van zijn vlogs bekeken. Zag er goed uit, wat ik ook wel verwachtte van iemand die van beroep cameraman was. Kees heeft ook een drone met camera en in combinatie met zijn presentatietalent en de mensen en honden aan boord zorgt dat voor leuke gesprekken, verrassende ontmoetingen, geinige gebeurtenissen en hele mooie plaatjes binnen een soort reisverslagen. Vanuit het niets heeft Kees inmiddels 22 duizend abonnees op z’n YouTube-kanaal.
Ik zag hoe hij overal (soms letterlijk) met open armen ontvangen werd. Families, maar ook slimme middenstanders, schonken hem streekproducten. Op veel plekken is hij welkom, krijgt zelfs geld toe als zo’n plekkie in z’n vlog te zien is. Op TV mag dat allemaal niet (reclameregels), maar op YouTube stoort het me niet. Of Kees daarvan kan leven? Ja dus, want tal van instellingen lokken Kees met z’n bootje om via zijn vlog iets te promoten. Wat zou die Dordtse influencer voor Dordrecht zelf kunnen betekenen? Soms zie je onze havens en stukjes binnenstad in zijn vlogs. Gratis, aldus Kees. Want desgevraagd zegt hij nog nooit iets te hebben gehoord van Dordrecht Marketing. Tsja…

Thijs Blom