“Stuurman aan wal”

Busje komt zo. Of later. Of rijdt anders. Of helemaal niet. Sinds Qbuzz het openbaar vervoer overnam van Arriva zijn we weer getrakteerd op de bekende taferelen van die zalige marktwerking. Om de zoveel jaar mogen bedrijven een gooi doen naar de uitvoering van werk, dat vroeger nog door de overheid geregeld werd. Een liberaal politicus riep ooit dat marktwerking zou zorgen voor concurrentie en dat zou voor ons (de consument) leiden tot betere kwaliteit en lagere kosten.

Of het nu gaat om openbaar vervoer, de post, telefoon, ziektekostenverzekering, thuiszorg of noem maar op; ik heb niet de indruk dat het er beter en goedkoper op geworden is. Eerder het tegendeel. Bij elke wisseling van de wacht loopt het openbaar vervoer nog steeds in de soep, maar over twee maanden rijden er milieuvriendelijke en comfortabele bussen en is het meeste leed weer geleden. Toch vraag je je af hoe lang die gekte van marktwerking nog heilig is.

Voorlopig lijkt er geen eind aan te komen. Over twee jaar moeten ook onze ziekenwagens er aan geloven. In Zuid-Holland Zuid hebben we nu een ambulancedienst die 40.000 keer per jaar te hulp schiet en dat veelal goed en snel doet. De dienst heeft zich vorige week omgevormd tot een coöperatie, samen met de plaatselijke GGD (die hier nog de malle naam DGJ draagt), het Albert Schweitzerziekenhuis en het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam.

Een mooie samenwerking, maar ook eentje die bitter noodzakelijk is. Want anders zou ‘onze’ ambulancedienst niet eens mee mogen doen in de strijd om wie straks al die ritjes mag maken. U leest het goed. Of ze in 2021 nog steeds rijden, hangt ook nog af van de gunning na een zogeheten aanbestedingsprocedure. Een goedkope Italiaan met een ronkend verhaal zou het zomaar over kunnen nemen. Eigenlijk moet ik er niet aan denken…

Of het niet zo’n vaart loopt, is ernstig de vraag. Over die nieuwe wet voor het ambulancevervoer hangt een dichte mist van onduidelijkheden. Wie bepaalt straks wat de juiste prijs- en kwaliteitsverhouding is? De gemeentes in onze regio, zoals nu? De zorgverzekeraars? Een nieuw op te tuigen club? “De minister is er nog niet uit”, kreeg ik desgevraagd te horen. Ik hou m’n hart vast. Taferelen als met de bus kun je je met ziekenwagens echt niet permitteren.

 

Kronkelaar