“Stuurman aan wal”

Of ik ook niet iets moet schijven over dat tunneltje? Een gepikeerd figuur vindt van wel. Hij maakte me althans indringend duidelijk dat de NS bezig is Dordrecht om zeep te helpen. Of ik mij daar ook eens krachtig tegen af kan zetten? Hij vindt dat zinvol. Blijkbaar verkeert deze figuur in de veronderstelling dat mijn bescheiden mening zwaar kan wegen bij de almachtige spoorbazen. Als dat zo is, wat ik waag te betwijfelen, zal de inspirator voor dit stukkie er niet blij mee zijn.

Als ik iets een non-discussie vindt in deze stad is het wel dat gezeur over dat tunneltje onder ons station. Al het gedoe er omheen tovert overigens wel een grote glimlach op mijn gezicht, dat dan weer wel. Na een ritje met de nachttrein naar Schiphol concludeerde ik deze zomer dat er zoveel eng volk in de trein rondhangt, dat de afsluiting van stations, met speciale poortjes, niet snel genoeg overal kan worden ingevoerd. Hiep hiep hoera, dat het nu in Dordt gebeurt dus.

Een riskante onderneming, meldde de NS onlangs zelf aan onze gemeenteraad. Want het wordt het eerste station in Nederland waar twee soorten reizigers door de poortjes moeten. NS-reizigers en Arriva-reizigers. Tsjonge jonge, als dat maar goed gaat. Notoire zeikjurken klagen dat ze door die poortjes straks hun vrije doorloop tussen Dordrecht-centrum en het Weizigtpark kwijtraken. Hoeveel mensen zijn dat eigenlijk? Niemand weet het, maar er komen nu tellingen! Het is toch wat.

Je zou bijna denken dat er een probleem is. Niet als je een OV-chipkaart hebt. Check je aan de ene kant in, loop je door tunnel en check je aan de andere kant uit. Kost niks. Direct omwonenden krijgen een speciaal doorlooppasje. En wie een goede smoes verzint, kan straks bij een speciale kiosk op het station ook een pasje krijgen. Een beetje zwartrijder vraagt zo’n pasje aan, maar dat terzijde.

Kort en goed; er is helemaal geen probleem. Slechts een ouwe zeikerd die te beroerd is om een OV-chipkaart aan te schaffen of een gratis pasje aan te vragen, zal een paar honderd meter om moeten lopen. Een gepaste straf, lijkt mij. De tunnel gaat op 1 januari 2017 waarschijnlijk weer gewoon open, want vanaf die datum schijnen er geen treinen meer te komen op ons station. Da’s wel zorgelijk, maar dan hebben we in elk geval dat tunneltje nog.

Kronkelaar.