reageer als eerstwo 18 apr 2018

“Onderzoek rotondes was broddelwerk”

“Stuurman aan wal”

Op sommige rotondes gebeuren veel ongelukken en sommige daarvan worden veroorzaakt door onduidelijkheid over wie er voorrang heeft. Landelijk is er een richtlijn, zodat het overal hetzelfde is, maar elke gemeente mag daar van afwijken. Dat doen ze ook en zo creëer je dus verwarring en verkeersonveiligheid. RTL Nieuws kwam vorige week met dit nieuws. En hoewel dat mij totaal niet verraste, keek ik wel héél erg op van de cijfertjes waarop het nieuws gebaseerd werd.
Als er van cijfertjes lijstjes worden gemaakt krijg ik tegenwoordig al huiduitslag. Is er nou sprake van echt nieuws? Of zijn we quasi-nieuws aan het maken, zoals bij ijs- en oliebollentesten? Bij de eerste discussies over de rotonde in de Groenezoom heb ik destijds Oom Agent eens gebeld om te vragen hoeveel ongelukken daar eigenlijk gebeurden. Het antwoord was even ontnuchterend als veelzeggend. Hij had géén idee. Hij hield dat niet bij en de gemeente ook niet.
Er is wel zoiets als ongevallenregistratie, maar er werd me verzekerd dat die onbetrouwbaar is. Veel ongevallen (en zeker zonder letsel) komen niet in het systeem of komen te staan op één van de namen van de straten die naar zo’n rotonde leidt. Let wel, ik verzin dit niet, dat vertelde Oom Agent mij zelf. RTL Nieuws en verkeersbureau VIA (klinkt best betrouwbaar als je er een burootje tegenaan gooit) vroegen echter gewoon die statistieken op. Broddelwerk dus.
Op het lijstje van ‘gevaarlijkste Dordtse rotondes’ prijkt die bij de Blauwe Tunnel en het Leerpark bovenaan. Tussen 2014 en 2017 zijn er acht ongevallen geteld. Op die van de Groenezoom welgeteld twéé. Natuurlijk is elk ongeval er één teveel, maar met dit soort aantallen zou ik niet klagen. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Ik kan u echter verzekeren dat deze aantallen totaal niet stroken met de werkelijkheid. Helaas waren het er vele tientallen.
Als de researchredactie van het RTL Nieuws weer eens wat tijd over heeft zou men zich eens kunnen storten op de manier waarop Oom Agent (niet) registreert en (niet) bijdraagt aan de verkeersveiligheid. In de tussentijd adviseer ik met name fietsers om extra goed uit te kijken op rotondes. Je kunt wel voorrang hebben, maar dit wil niet zeggen dat je het ook krijgt. En kijk ook uit voor nietszeggende onderzoekjes; ook die kunnen zomaar je pad kruisen.

Kronkelaar.

Geef een reactie