“Stuurman aan wal”
Om maar met de deur in huis te vallen; ik ben een tikkeltje ontstemd over de dokter. Niet dat ik slecht behandeld ben of zo, maar het kost me ronduit moeite om bij mijn huisarts op het spreekuur te komen. Ik moet hem (of haar) natuurlijk wel te vriend houden, dus ik laat nu bewust even in het midden over welke huisartsenpraktijk ik het hier met u heb. Ik vraag me nu gewoon hardop af of ik de enige ben, die ‘gedoe’ heeft met de dokter, of dat meer mensen dat zo beleven.
Een mailtje naar kronkelaar@dordtcentraal.nl kan dus geen kwaad. Wellicht leidt het volgende week nog tot een mooi artikel in dit blad. Als u zich zorgen maakt over mijn gezondheid, wat ik erg vriendelijk van u vind, kan ik u vooralsnog geruststellen. Ik lijd slechts aan twee ongemakken die hopelijk beide van kortdurende aard zijn. Omdat ik met één ongemak al een tijdje rondliep dacht ik bij opkomen en aanhouden van een tweede probleempje dat het echt tijd werd voor de dokter.
Ik ben geen ‘vaste klant’, maar weet uit voorgaande ervaringen dat ik soms erg lang aan de telefoon hing om een afspraak te kunnen maken. Dus bezocht ik nu eerst de website van de praktijk. Ook de huisarts zal inmiddels wel met z’n tijd mee zijn gegaan, dacht ik. Maar niet dus, digitaal een afspraak maken of een terugbelletje regelen, het bleek onmogelijk. Bellen dus maar weer. Na een paar minuten wachten kreeg ik te horen dat afspraken maken op dat moment niet kon.
De volgende ochtend, het moment dat het wél kon, hing ik liefst 21 minuten aan de telefoon. Ik mocht die middag komen. “Maar dan kan ik niet. Ik wil graag een afspraak voor morgen of overmorgen maken.” Dat kon niet: ”dan moet u morgen of overmorgen bellen”. Beetje raar hoor. En u raadt het al, een dag later constant dat bandje. Weer een dag later lukte het wél. En zo kwam ik toch bij de dokter.
Tante Mien heeft dezelfde ervaringen en heeft gedecideerd besloten om afscheid te nemen van deze huisartsenpraktijk. Ze ergerde zich, net als ik, aan de assistentes die wel erg ver doorvroegen waarom we op spreekuur willen komen. Zouden ze van hun patiënten af willen, vroeg ik haar nog quasi verbaasd. Misschien heeft deze dokter het wel te druk. Ach, zeg dat dan gewoon. Dan zoek ik een andere. Weet u er eentje voor mij? Liefst in de Drechtsteden. En een beetje klantvriendelijk graag.
Kronkelaar