reageer als eerstwo 30 jan 2019

“Wil de echte burgemeester nu opstaan?“

“Stuurman aan wal”

Weet u nog wat er in de nacht van 3 op 4 mei 2013 gebeurde? Er ontspoorde een trein met zeer gevaarlijke stoffen. Het gebeurde in Wetteren, een plaatsje in België. De trein reed even na middernacht nog door Zwijndrecht en Dordrecht. Zoals hier steeds meer giftreinen dwars door de bebouwde kom rijden. Volgens cijfers van de overheid loopt het op tot zestigduizend wagons per etmaal. De meeste passeren ’s nachts, als u en ik op één oor liggen.
In Wetteren was dat bijna zes jaar geleden ook zo. Sommige inwoners werden wakker van herrie en brand, de meesten werden wakker omdat ze zich niet lekker voelden. Inademen van giftige dampen resulteerde in honderden slachtoffers, waarvan er één overleed. Tweeduizend andere mensen werden in pyjama geëvacueerd. Over de schade, zowel qua gezondheid, emotioneel als financieel, ontstond jarenlang gekrakeel dat voor sommigen nog immer voortduurt.
Het was niet eens zo ver van ons bed en ik roep het in uw herinnering, omdat het daar even uit weg dreigde te zakken. Mevrouw Mafalda, bijzondere naam trouwens, zei vorige week namens de Dordtse CDA-fractie dat het tijd wordt voor actie. Dat roep ik al jaren, dus mijn zegen heeft ze. De door het Rijk zelf gehanteerde veiligheidsnorm wordt op het spoor in Dordt met factor vijf overschreden. Om die reden komt af en toe een Haags bewindspersoon een doekje voor het bloeden brengen. Een echte oplossing vinden ze te duur.
Meer gebruik maken van de Betuwelijn kost niet heel veel, maar de aanleg van een spoorlijn om de Drechtsteden heen natuurlijk wel. Zo’n nieuwe lijn is keihard nodig en liefst eerder aangelegd dan dat het kalf (de schapekop) verdronken is. In het nieuwe “Veiligheidsprogramma 2019-2022” maken burgemeester en wethouders er nauwelijks een woord aan vuil. Belachelijk natuurlijk, want hierboven staat het grootste veiligheidsrisico beschreven wat deze stad kent.
Op de televisie hoorde ik Meneer Wouter, als burgervader verantwoordelijk voor onze fysieke veiligheid, zeggen dat hij blij was met de aandacht die het CDA er voor vroeg. Een dag later zei hij in een dagblad dat het CDA moest begrijpen dat een stille lobby beter is dan stampij. Wil de echte burgemeester nu opstaan? Van lobby’s raak je alleen intercity’s kwijt, geen giftreinen. Er kan niet hard genoeg stampij gemaakt worden. Anders komt er pas geld als het mis gegaan is.

Kronkelaar

Geef een reactie