DORDRECHT – Het Dordrechts Museum komt in 2018 met veel verschillende exposities. In het kader van vierhonderd jaar Synode van Dordrecht werkt het museum aan een tentoonstelling over kunst en calvinisme. Met een overzicht van de meest hedendaagse schilderijen laat het museum de laatste ontwikkelingen zien op het gebied van de schilderkunst. Daarnaast wordt een expositie over de rol van vis in de beeldende kunst een echte eyeopener en bewonderaars van beeldhouwkunst komen in 2018 aan hun trekken met een beeldententoonstelling. (Foto: Dordrechts Museum)

Onder de titel ‘Werk, Bid en Bewonder’ onderzoekt het museum het (cliché)beeld van calvinisten, die bekend staan als sobere, zuinige, strenge, hardwerkende en humorloze mensen. Calvinisten waren spaarzaam, maar droegen kleding gemaakt van de duurste zijde. Calvinisten waren vroom, maar zelfs predikanten hielden zich bezig met wetenschap en techniek. Calvinisten hielden niet van kunst, maar bezaten wel vrouwelijk naakt. Tegelijkertijd verhieven zij de tekst tot kunst, zoals onder andere is terug te zien in de prachtige verzameling Statenbijbels uit de Koninklijke Verzamelingen, van verschillende leden van het Koningshuis. Vanaf 10 november.

Eigentijds
De Meest Eigentijdse Schilderijen Tentoonstelling’ gaat in op de vraag hoe het staat met de hedendaagse Nederlandse schilderkunst. Op de grote internationale tentoonstellingen en biënnales ontbreekt de schilderkunst grotendeels. Het schilderen ligt niet meer op ‘pole position’. Wat is er aan de hand? Heeft de schilderkunst niets meer te vertellen, kan ze het kritische kunstpubliek niet meer raken? Kunnen de kunstenaars de oude genres geen nieuw leven meer inblazen? Met deze expositie laat het Dordrechts Museum zien dat het schilderen nog altijd zeer actueel en springlevend is. Vanaf 1 juli.

Vis
De tentoonstelling ‘Vis in beeld’ laat zien hoe vis en visserij al eeuwenlang tot de verbeelding spreken en onze kunst en cultuur hebben verrijkt. Met vele (vaak verborgen) betekenissen. Van Jonas in de walvis tot de impotente visser met een slappe hengel. Vis kan een religieuze betekenis hebben of erotische toespelingen bevatten. Het zal voor velen een eyeopener zijn, die laat zien hoe rijk en divers dit onderwerp is: het overdrachtelijk gebruik van vis, visvangst, vissers en visserij in de Nederlandse kunst en cultuur van de late middeleeuwen tot heden. Van Pieter Brueghels bekende prent met ‘De grote vissen eten de kleine’ en Jan Steens schilderij waarop een hitsige man suggestief een haring en twee uien ophoudt, tot vissen in het werk van Escher en Ensor. Vanaf 24 juni.

Beelden
In 2018 bestaat de Nederlandse Kring van Beeldhouwers 100 jaar en de afdeling Dordrecht 40 jaar. Dat wordt gevierd met een overzichtstentoonstelling van bijzondere sculpturen van 12 ‘Dordtse’ beeldhouwers. Er zal werk te zien zijn van bekende beeldhouwers zoals Lucien den Arend en Henk van Bennekum. Vanaf 20 mei.