DORDRECHT – Wekelijks in Dordt Centraal een recensie van de nieuwste filmrelease(s). Bioscoop Kinepolis maakt het mogelijk door het Dordt Centraal Filmpanel uit te nodigen voor de (voor)premières. Het filmpanel bezocht deze week het rauwe oorlogsdrama 1917.

De Eerste Wereldoorlog, moet ik eerlijk toegeven, is niet één van mijn favoriete filmonderwerpen. Ik denk dan namelijk direct aan de loopgraven, het eindeloze heen- en weer geschiet en de gruwelijke slagvelden. En daar zijn gelukkig, *kuch, nog niet zoveel films over gemaakt (kun je mijn sarcasme proeven?). Maar als een regisseur van een James Bond-film zich eraan gaat wagen…dan is er misschien hoop. En dus ging ik tóch naar de bioscoop. Puur uit nieuwsgierigheid. En daar zat ik dan. Met in de ene hand een popcorn en in de andere hand een gekoeld drankje. Ontspannen. In een luie bioscoopstoel. Dat je vanaf moment één de film in wordt gezogen, dat had ik even niet verwacht. En dat ik daarna gedurende drie kwartier met overgespannen rug zat, ook niet.

1917 is een rauwe film. Een film die het verhaal laat zien van Blake en Scofield in een achtergelaten oorlogslandschap. Blake, die samen met militair Scofield, zijn broer en nog 1.599 andere geallieerde militairen moet redden van een valstrik, komt onderweg boobytraps, ratten en bommen tegen. De regisseur (Sam Mendes) heeft daarbij gebruik gemaakt van unieke ‘single shots’. Shots die aan één stuk zijn opgenomen, waardoor je het gevoel krijgt dat je volledig in de film zit. De film wordt internationaal geprezen om deze cinematografische keuze, maar de focus lag daardoor duidelijk minder op de verhaallijn. Er gebeuren onderweg een hoop schokkende dingen, maar uiteindelijk is het maar voor één doel. En je leeft toe naar dat doel. Bijzonder genoeg wordt er pas aan het einde van de film wat meer informatie over de filmkarakters prijs gegeven. Eenmaal afgelopen bekruipt me een unheimisch gevoel. Ineens besef ik me dat ik liever niet naar films over de Eerste Wereldoorlog kijk, omdat het gruwelijk confronterend is. Je kijkt naar honderdduizenden jonge mannen die vroegtijdig hun dood werden ingestuurd. Je kunt het bijna niet bevatten dat deze oorlog ooit écht heeft plaatsgevonden.

De film 1917 is zeker bijzonder, maar niet te vergelijken met oorlogsklassiekers zoals Inglourious Basterds, Apocalypse Now of Sam Mendes’ eerdere oorlogsfilm Jarhead. Deze film is van een heel ander kaliber. En daarbij moet ieder voor zich bepalen of dat een kaliber is dat jou past of niet. (Merin de Does)