Actueel

reageer als eerstvr 19 okt 2018

Het Hof maakt zich op voor Ode aan de Synode

DORDRECHT – Op het plein van het Hof van Nederland staat opeens een tijdelijk bouwwerk. Het heeft alles te maken met de herdenking van de Synode van Dordrecht die 400 jaar geleden plaatsvond. In de container komt een robotarm te staan. Koning Willem-Alexander zet hem op 10 november aan zijn werk: in negen maanden tijd de Statenbijbel kalligraferen. Er moet nog heel wat werk verricht worden voordat de robotarm aan het werk kan. De container werd eerder deze maand casco afgeleverd. (Foto’s: Thymen Stolk)

Op 10 november is de koning aanwezig bij de start van Ode aan de Synode. Gedurende een half jaar vinden rond dit thema diverse activiteiten plaats in Dordrecht. Na de opening in de Augustijnenkerk zet de koning op het plein van het Hof van Nederland symbolisch de robotarm in werking. Aansluitend bezoekt de hij het Dordrechts Museum. Daar opent hij de tentoonstelling ‘Werk, bid & bewonder – Een nieuwe kijk op kunst en calvinisme’ door een bijzondere bijbel neer te leggen bij de koninklijke bijbels die onderdeel zijn van de expositie. ‘Werk, bid & bewonder laat de relatie tussen calvinisme en kunst in een brede context zien. Naast schilderkunst van onder andere Bol, Rembrandt, Van Gogh en Mondriaan komen ook literatuur, muziek en kerkarchitectuur aan bod. Deze tentoonstelling is met vele andere initiatieven onderdeel van het programma Ode aan de Synode.

Te Kunst en te Keur

De Bijbel is het meest verkochte boek ter wereld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het eerste Nederlandstalige boek dat in 1477 gedrukt werd een Bijbel was. Tijdens de Synode van Dordrecht wordt opdracht gegeven voor de eerste officiële Nederlandse vertaling van de Bijbel. Deze vertaling uit de directe grondtekst verschijnt voor het eerst in 1637. Gefinancierd en geautoriseerd door de Staten-Generaal krijgt het de naam: Statenvertaling. Ook in Dordrecht werd de Statenvertaling gedrukt, door de beroemde familie Keur. Hun eerste druk verschijnt in 1666, waarna er nog vele volgen. Al snel staat de Keurbijbel bekend om de hoge kwaliteit en de weinige drukfouten. Keurbijbels worden op maat gemaakt voor de koper, die zelf de kaft, het formaat en de illustraties en kaarten mag kiezen. De trend Bijbels te maken naar de wensen van de koper zien we tegenwoordig nog steeds: van doelgroepgerichte thema-bijbels tot ‘printing on demand’. In de tentoonstelling ‘Te Kunst en te Keur’, van 11 november tot en met 2 juni 2019 te zien in het Hof van Nederland, staat de kunst en kwaliteit van deze bijzondere Statenbijbels centraal en komen de familie Keur en hun prachtige Keurbijbels opnieuw samen in Dordrecht.

Geef een reactie