DORDRECHT – Met nog ruim drie weken te gaan heeft het Dordrechts Museum donderdag de 60.000e bezoeker van de tentoonstelling ‘Een koninklijk Paradijs – Aert Schouman en de verbeelding van de natuur’ ontvangen. Een bijzondere prestatie, aangezien Schouman geen heel bekende naam is bij het grote publiek. Hoogtepunt in de tentoonstelling zijn de vijf grote behangsels uit Paleis Huis ten Bosch. Deze zijn onlangs gerestaureerd en tijdens de tentoonstelling eenmalig te zien. De expositie werd op 18 februari geopend door koningin Maxima en loopt nog tot en met 17 september. (Foto: Thymen Stolk)

Aert Schouman is de beste dierenschilder van de 18e eeuw en Dordrechts bekendste kunstenaar uit die tijd. De belangstelling voor de tentoonstelling is groot. De aquarellen van planten, dieren en landschappen spreekt veel kunst-, natuur- en royaltyliefhebbers aan. Zo ook mevrouw Wil Broere die als 60.000e de kassa van het Dordrechts Museum passeerde. Zij kwam samen met haar dochter Ellen Hogerwerf uit Haasdrecht en Delft om het werk van de Dordtse schilder te bewonderen. Uit handen van wethouder Sleeking ontving zij een bos bloemen en een catalogus van de tentoonstelling. Ook museumrestaurant Art & Dining droeg bij aan de feestelijkheden. Namens eigenaar Ad Janssen kreeg mevrouw Broere een lunch voor twee personen aangeboden.

Feest voor het oog
Bezoekers reageren enthousiast op de tentoonstelling, sommige mensen komen zelfs meerdere keren kijken. Ook de media laten zich niet onbetuigd. Landelijke kranten als de Volkskrant, de Telegraaf en NRC Handelsblad schreven zeer positieve recensies en het Kunsttijdschrift heeft het over ‘een feest voor het oog’ en noemt de tentoonstelling ‘opvallend mooi gemaakt’. Bovendien is er ook op tv aandacht besteed door programma’s als Blauw Bloed, Nu Te Zien en Vroege Vogels. “Ik ben echt blij dat we zo veel mensen weten te interesseren voor een relatief onbekende Dordtse kunstenaar”, zegt museumdirecteur Peter Schoon. “Het aanbod van mooie en bijzondere tentoonstellingen in Nederland is groot. Geweldig dat binnen dat grote aanbod veel mensen voor het werk van Aert Schouman kiezen.”