DORDRECHT – Een verborgen parel van het Dordrechts Museum is weer op z’n mooist en in z’n geheel te bezichtigen. In een uiterst zeldzame beschilderde kamer van de gebroeders Abraham en Jacob van Strij. Het is de mooiste kamer van deze rond 1800 in Dordrecht werkzame schilders en het beste wat er op dit gebied in Nederland is gemaakt, aldus het museum. Op de foto bewonderen artistiek directeur Femke Hameetman en conservator Sander Paarlberg het einderesultaat in de Salon van het Dordrechts Museum. (Foto: Stolk Fotografie)

De kamer is voorzien van wandvullende beschilderingen die ‘behangsels’ genoemd worden. Geen gewoon behang, maar op grote doeken geschilderde landschappen die in de muur ingebouwd werden. Zo’n statige beschilderde ontvangstruimte werd een ‘kamer in het rond’ genoemd. Van de reeks behangsels ontbrak er echter nog één. Een zwart-wit reproductie gaf een indruk van het ontbrekende behangsel, maar in 2021 kon het origineel worden aangekocht. Het is nu gerestaureerd en ingebouwd, waardoor de kamer weer compleet, rond dus, is.

Topwerk

Het Dordrechts Museum kon in 2005 een belangrijke en zeldzame reeks van vijf behangsels van de gebroeders Abraham en Jacob van Strij uit ongeveer 1795 aankopen met steun van de Vereniging Rembrandt en het Mondriaanfonds. Deze kamerbeschildering behoort tot het beste wat de gebroeders Van Strij op dit gebied hebben gemaakt en daarmee tot de top van de behangselschilderkunst in Nederland. De behangsels werden in de periode 2007-2009 gerestaureerd en in 2010 ingebouwd in het gerenoveerde en uitgebreide Dordrechts Museum. Een reconstructie van de oorspronkelijke kamer werd naast museumrestaurant Art & Dining gebouwd.

In tweeën gesneden  

Eén van de behangselvlakken was echter als reproductie in zwart-wit toegevoegd, omdat de eigenaar hiervan in 2005 nog geen afstand wilde doen. In 2021 wilde hij het alsnog verkopen. Dankzij steun van de Do Felkers-Snijders Stichting kon het worden aangekocht. In het verleden is dit behangselvlak in twee delen gesneden, waardoor het nu bestaat uit twee nagenoeg even grote stukken. Deze zijn tegen elkaar gezet en samen ingebouwd in de Salon. Er is bewust voor gekozen zichtbaar te laten dat de stukken ooit versneden zijn, aangezien dit met de meeste behangsels gebeurde. De restauratie, waarbij de behangsels het oorspronkelijke formaat hebben teruggekregen, kwam tot stand met steun van de Stichting Dioraphte.

Serie weer samen

Geschilderde ‘kamers in ’t rond’ zijn kenmerkend voor de Nederlandse decoratieve schilderkunst. Zo’n 95 procent ervan is echter verloren gegaan. De vijf zeldzame doeken die het Dordrechts Museum in 2005 verwierf, werden afzonderlijk bij Sotheby’s te koop aangeboden, waardoor de serie uiteen dreigde te vallen. Met steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, de gemeente Dordrecht en de bedrijfsvrienden van het Dordrechts Museum wist het museum enkele uren voor de veiling tot overeenstemming te komen met de Duitse eigenaar en de serie voor Nederland te behouden.

Originele formaat

Van de in Dordrecht werkzame gebroeders Van Strij bevindt zich geen enkele vergelijkbare behangselkamer meer op de oorspronkelijke plaats. Bovendien zijn alle andere bekende behangsels van Jacob en Abraham van Strij fragmenten: om geplaatst te kunnen worden op een nieuwe bestemming werden behangsels vrijwel altijd versneden of ingekort. Ook de aangekochte reeks is in het verleden ingekort, maar uniek daarbij is dat de ‘overtollige’ lucht aan de bovenzijde van de doeken is omgevouwen. De behangsels konden daarom teruggebracht worden tot het originele formaat.

De Van Strij-behangsels zijn vanaf 19 januari tijdens openingstijden voor iedereen gratis te bewonderen in de Salon, naast restaurant Art & Dining.

 Femke Hameetman kreeg bij de onthulling assistentie van Joost Felkers van de Do Felkers-Snijders Stichting (Foto: Qphoto)