DRECHTSTEDEN – Het logo dat vroeger de kantine van scheepswerf Boele sierde staat nu in de tuin van Ad Snijders. De Ridderkerker is het van zink en ijzer gemaakte beeldmerk aan het opknappen. Kort na het faillissement van Boele in 1987 werd de tegenover de werf gebouwde kantine gesloopt. De broer van Ad haalde het kunstwerk uit de schrootbak.

De kantine van de beroemde scheepswerf werd gebouwd door Mabuwat uit Dordrecht rond 1955/1956. De bouw stond los van het bankroet, want de sloop was reeds aangekondigd met de vaststelling van het plan voor de dijkverbreding. Het idee leefde toen om het enorme logo (3,25 x 3 meter) terug te brengen op de plek van de vroegere werf. Het kwam uiteindelijk niet tot zo’n sculptuur op het dijktalud of de entree naar de op het Boeleterrein gebouwde huizen.

Ad: “Mijn broer Jaap haalde het beeldmerk uit de schrootbak bij YVC. Er stond met vetkrijt opgeschreven: ‘Bewaren: Niet aankomen wordt nog gebruikt als gedenkteken Ridderkerkse Scheepsbouw’. Omdat het dreigde weggegooid te worden, mocht hij het toch met toestemming meenemen.”

Van schroot gered

De delen van het logo hebben jarenlang opgeslagen gelegen in een magazijn van Lifeline Food en Drinks Ridderkerk. Ad Snijders heeft het zo goed als kwaad in oude staat teruggebracht en probeert het met originele delen te restaureren. Nu hij zo bezig is probeert hij ook meer over het logo te achterhalen. “Wie heeft dit ontworpen? Waar is het logo gebouwd en door wie? En ik welk jaar is dit gedaan? Ik hoop dat er iemand is dit weet”, aldus Snijders, die zelf 17 jaar bij Boele werkte. Wat betreft Ad wordt het geen vast tuinornament: “Ik hoop dat dit in Bolnes op een plek komt waar het hoort.” Wie hem er meer over kan vertellen, kan contact opnemen via: asnijders55@gmail.com.

 

Pieter Boele

Overigens is de Pieter Boele, het museumschip dat sinds 1987 onder beheer van de ‘Stichting Dordt in Stoom’ valt en als thuishaven de Wolwevershaven heeft, gebouwd op de scheepswerf in Slikkerveer. De sleepboot werd in 1893 gebouwd door Boele en deed tot 1965 onder de naam ‘Speculant’ zijn dienst op de Boven-Rijn. De sleepboot behoorde tot één van de laatste schepen die verdrongen werden door de opkomst van de huidige duwschepen en de toename van de eigen voortstuwing van de Rijnschepen.