Met gekromde tenen lees ik de uitspraken van de steeds weer struikelende staatssecretaris Mansveld over het behoud van de intercity Dordrecht-Breda/Eindhoven/Venlo. Het zal de gemeente en de provincie geld kosten deze te behouden. Een debacle als de HSL zál en moét gered worden door er intercity’s over te laten rijden en ja, dan kost het extra geld om reguliere intercity’s via Dordrecht te laten rijden. O ja, ze stelt niet dat velen er (ook uit de regio Drechtsteden) nadeel bij hebben. Nee, er zijn heel veel mensen die er voordeel bij hebben(!) Je moet maar durven. Hoe je een slecht verhaal toch nog een mooie wending wil geven. Ik heb haar nog niet horen zeggen wat het de gemeente Dordrecht oplevert als deze de goederentreinen met, deels gevaarlijke stoffen, dwars door het centrum blijft tolereren. Misschien iets om tegen elkaar weg te strepen? Op Facebook kan je een pagina ‘liken’ tot behoud voor de intercity’s. Er zijn er al zo’n 9300. Maar al komen er 50.000, deze zich als een regent gedragende mevrouw, die de directeur van Prorail (Pier Eringa) voor tv-kijkend Nederland toebijt hem niet te woord te willen staan, zal niet genegen zijn haar, door NS ingefluisterde plannen, zomaar terug te draaien. Er moet geld ‘over de brug’ komen. Wég Kamer van Koophandel, wég Belastingdienst, wég rechtbank, wég intercity…Gemeente Dordrecht, dames en heren politici, Drechtstedenbestuur en Drechtraad (met vaak dezelfde bestuurders met weer ándere petten), word wakker en doe méér dan leuke commentaren in de krant! Geen woorden, maar daden!
Jos Koman
Dordrecht