DORDRECHT – Wat zijn de meest gevaarlijke verkeerspunten van Dordrecht? Naar Vlaams voorbeeld vroeg de PvdA Dordrecht het de afgelopen maanden aan de inwoners van Dordrecht tijdens een ‘Ik Flits Mee Actie’. Het leverde rond de zestig reacties op. En een top 20 van locaties waar wat moet veranderen.
PvdA-raadslid Jacqueline van den Bergh is positief verrast. “Dit onderwerp leeft ontzettend. Dat is eigenlijk ook logisch, maar het viel ons op hoe precies mensen weten aan te geven waar de problemen liggen. We hebben geen enkele reactie gehad in de trant van: ‘waar maken jullie je druk om?’ Allerlei situaties zijn gemeld, en er zijn ook suggesties aangedragen voor oplossingen.” Dan de top 3 van meest genoemde locaties. Op 1 staat de Stadspolderring, waar vaak te hard wordt gereden. Een goede tweede plaats is er voor de Nassauweg, kruising Willem de Zwijgerlaan. Van den Bergh: “Hier heeft het, net als op veel andere plaatsen, te maken met de indeling van de weg. Aan de Essenhof-zijde is eenrichtingsverkeer ingesteld, waardoor het tijdens de spits aan de andere kant een complete chaos wordt met veel fietsende scholieren, busvervoer voor de leerlingen van de Anne Frankschool en auto’s in beide richtingen.”
30 kilometer
Als derde werden heel vaak de 30 kilometerzones genoemd, waar continu te hard gereden wordt: in Dubbeldam, op de Minaertweg, Bankastraat, Kromhout, Reeweg Zuid, Sint Jorisbrug en Charlotte de Bourbonstraat. Ook de Singel, wat nog een 30 kilometerzone wordt, wordt vaak te hard gereden, volgens de melders. “We kregen ook vaak de klacht te horen dat de politie hier praktisch nooit controleert”, zegt Van den Bergh. “De politie geeft zelf aan dat dat onder meer te maken heeft met het feit dat deze wegen vaak niet als een dergelijke zone zijn ingericht, dus met snelheidsremmende maatregelen.” Een non-argument, volgens de politica, want in andere gemeenten, bijvoorbeeld Soest, weerhoudt dit de politie er niet van om prikacties te houden in deze zones. In de top 10 staan verder de ‘beruchte’ kruising Brouwersdijk-Toussaintstraat, de Krommedijk (bij de Martinus Steynstraat), de kruising Biesboschstraat-Noordendijk, het Leerpark tijdens spitsuren, de Abel Tasmanstraat, de Merwedestraat, waar voornamelijk ’s avonds en ’s nachts behoorlijk wordt gescheurd en de kruising Krispijnseweg-Mauritsweg.
Controleren
De inventarisatie en de aanbevelingen van de melders en de PvdA zelf worden neergelegd bij verkeerswethouder Rik van der Linden en burgemeester Brok, die de link naar de politie moet leggen. De betreffende wegen moeten anders ingericht worden en Van den Bergh zou het liefst zien dat bewoners weer rechtstreeks bij de politie kunnen melden waar het misgaat en dat daar dan controles volgen. “Een oud-politieman die ik onlangs sprak, zei: ‘Vroeger was het heel gewoon dat bij klachten de politie bij bewoners op bezoek ging om te bespreken hoe een gevaarlijke verkeerssituatie kon worden verbeterd. Daar hield de politie zich actief mee bezig.’ Als de politie die mogelijkheid niet meer heeft, moet de gemeente starten met een Meldpunt Gevaarlijke Verkeerssituaties, zodat bewoners en ondernemers altijd kunnen melden.” Voorlopig blijft melden ook mogelijk op de website van de lokale PvdA. Daar zijn vanaf dit weekend ook de resultaten van de meldactie te vinden.