DORDRECHT

De gemeenteraad krijgt twee varianten voorgelegd om de rotonde op de Groenezoom veiliger te maken. Beide varianten gaan de gemeente fors meer kosten dan de in eerste instantie ingeschatte 2,8 miljoen euro. De brugvariant gaat rond de 4,9 miljoen kosten, de tunnel 4,6.

De verkeerssituatie vraagt al langere tijd om aanpassing door de vele (bijna-)ongelukken die er plaatsvinden op de rotonde bij het kruisen van snel en langzaam verkeer. Eind 2012 heeft de gemeenteraad een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld om te bekijken hoe de verkeerssituatie verbeterd kan worden. De gemeente riep met een prijsvraag Dordtenaren op om hun oplossingen op te sturen. Uit tientallen reacties zijn de vijf beste gekozen, die weer als inspiratiebron dienden voor de marktconsultatie die afgelopen voorjaar plaatsvond. Hierbij werd aan marktpartijen gevraagd een optimale variant uit te werken tot een voorlopig ontwerp met een kostenraming.

Brug of tunnel 
Adviesbureau VAGN kwam met het beste ongelijkvloerse ontwerp, waarbij het langzaam verkeer via bruggen over een aangepaste rotonde wordt geleid. De totale projectkosten voor deze brugvariant blijken met 4,9 miljoen euro nog hoger dan die voor de eind 2012 ontworpen tunnelvariant die drie ton lager uitkwam. Bij die variant komen drie fietspaden samen in een verlaagd middeneiland in het midden van de rotonde. Het college vraagt de gemeenteraad nu om een voorkeur uit te spreken voor een tunnel of een brug. Er is op dit moment 2,8 miljoen euro beschikbaar. Afhankelijk van de keuze van de gemeenteraad, heeft de gemeente nog 1,8 of 2,1 miljoen euro extra nodig.