Als startende ondernemer is het soms lastig om een plekje te veroveren in de markt. Je hebt nog geen grote naamsbekendheid en moet opboksen tegen al bestaande bedrijven. Gelukkig zijn er diverse manieren om met marketing jouw startende onderneming te laten groeien. In deze blog delen we graag vijf tips met je.
Social Media
Een van de meest bekende manieren om jouw startende onderneming te promoten is via social media. Hiermee bereik je snel en relatief goedkoop een groot publiek. Kies welke kanalen passen bij jouw onderneming en waar jouw doelgroep actief is. Maak interessante content en deel deze regelmatig. Door likes, comments en shares wordt jouw bereik vergroot. Een social media strategie is vaak onderdeel van een ondernemingsplan. Vind je het lastig om deze zelf te schrijven? Dan kun je een ondernemingsplan laten maken.
Content marketing
Maak interessante en relevante content voor jouw doelgroep. Dit heet content marketing. Dit doe je in de vorm van blogs, whitepapers, video’s of social media berichten. Zo laat je zien dat jouw bedrijf deskundig is op jouw vakgebied. Door deze content te delen, laat je potentiële klanten zien wat jouw product of dienst inhoudt, en creëer je waardevolle interactie.
E-mailmarketing
E-mailmarketing is nog steeds een goed middel om jouw startende onderneming te laten groeien. Het opbouwen van een mailinglijst doe je al relatief snel. Verstuur nieuwsbrieven met relevante content zodat jouw klanten en potentiële klanten op de hoogte blijven van jouw onderneming. Veel e-mailmarketing tools bieden mogelijkheden om het effect van je nieuwsbrief te meten, zodat je weet wat wel en niet goed werkt.
Influencer marketing
Bij influencer marketing wordt gebruik gemaakt van personen met een groot bereik en invloed op social media. Denk aan bloggers, vloggers of Instagrammers. Door samen te werken met influencers kan jouw startende onderneming snel een groot publiek bereiken. Een voordeel is dat deze influencers vaak al trouwe volgers hebben die dezelfde interesse delen als jouw doelgroep.
Online adverteren
Wil je snel resultaat boeken? Dan kan online adverteren een goede optie zijn. Je kunt hierbij kiezen uit diverse kanalen, zoals Google Adwords, Facebook Ads, Instagram Ads of Promoted Tweets. Hierbij adverteer je gericht op jouw doelgroep door middel van demografische gegevens, locatie, interesses en zoekgedrag.
Door middel van marketing laat je snel en effectief je startende onderneming groeien. Met een analyse van de resultaten van deze genoemde aanpakken uit dit artikel kun je de strategie optimaliseren. Met deze aanpakken sta jij na een tijdje vooraan in de markt. Succes!