Het repareren en onderhouden van asfalt is een essentieel onderdeel om de duurzaamheid van rijbanen te verlengen. Er zijn verschillende omstandigheden die geasfalteerde wegen kunnen aantasten, waardoor het belangrijk is dat verschillende asfaltreparatietechnieken worden gebruikt om de levensduur van wegen te verlengen. Laten we snel kijken wat de levensduur en duurzaamheid van asfaltverhardingen kan aantasten en hoe dit kan worden opgelost.

De oorzaken van asfaltproblemen

Hoewel asfalt een degelijke weerstand biedt tegen regenval, kan langdurige blootstelling aan water een negatief effect op asfaltbestratingen hebben. Water kan doordringen in de verschillende lagen waardoor er gaten en scheuren ontstaan. Overmatige waterschade kan het moeilijker maken om de asfaltverharding te repareren.

Een hoge blootstelling aan zonlicht en UV-straling kan de kwaliteit van asfalt ook aantasten. Dit komt omdat asfalt de warmte van de zon absorbeert, waardoor de duurzaamheid van de bestrating afneemt en er diverse scheuren en kuilen ontstaan.

Veel voorkomende verplaatsing van zware ladingen levert veel druk op het wegdek en vermindert de duurzaamheid ervan en kan verschillende asfaltproblemen veroorzaken. Hetzelfde geldt voor groeiende boomwortels – hoewel bomen zeer belangrijk zijn voor het milieu, kunnen planten van bomen in de buurt van asfaltbestratingen leiden tot golvingen in het pad.

Asfaltreparatietechnieken om de duurzaamheid te herstellen

Laten we eens kijken welke meest voorkomende reparaties asfaltbestratingen nodig hebben. Als de schade aan het asfalt in verschillende lagen is getrokken, dan zal het beschadigde deel moeten worden verwijderd en vervangen door nieuwe asfaltlagen. Vervolgens wordt de nieuwe bestrating verdicht met een wals of een machine voor het repareren van kuilen.

Een andere techniek is scheurverzegeling, met als doel om scheuren volledig te verwijderen. Vooral dunne scheuren kunnen problematisch zijn, omdat zij het mogelijk maken dat het wegdek blijft uitzetten. Om dit te voorkomen worden er diverse sealers van bitumenemulsies, zoals van het bedrijf Latexfalt, gebruikt om de bestrating te egaliseren. Wanneer de sealer opdroogt, functioneert het wegdek alsof er geen scheuren zijn.

Kuilen en gaten zijn de meest voorkomende problemen voor geasfalteerde wegen en vereisen regelmatig onderhoud. Als gaten en kuilen worden genegeerd, kunnen ze uitzetten en het hele wegdek beschadigen. Voor reparatie is het van belang dat het gat eerst schoon wordt gemaakt en wordt gevuld met reparatiemateriaal. Hierbij wordt meestal gebruik gemaakt van een voegvulling op basis van gemodificeerde bitumen. Ten slotte wordt de omringende weg verdicht om het proces te voltooien. Dit zorgt ervoor dat de kuil volledig wordt weggewerkt en het asfalt wordt hersteld.