Ben je nieuwsgierig naar online marketing, of wil je er zelfs zelf mee aan de slag gaan? Het is goed voor te stellen dat je je dan wellicht een beetje overweldigd voelt. Daarom kun je hieronder lezen over de belangrijkste onderdelen van online marketing. Zo krijg je alvast een beter idee van waar online marketing om draait. Lees dus snel door!
Zoekmachine-optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie draait om activiteiten die bijdragen aan de plek waarop een website komt te staan in de resultaten van zoekmachines. De eerste plaatsjes zijn altijd bezet door advertenties, maar de plaatsen daarna kunnen niet rechtstreeks ingekocht worden zoals bij de advertenties het geval is. Dit noemen we daarom de organische zoekresultaten. Je kunt je vast voorstellen dat hoe eerder men een website tegenkomt, hoe groter de kans is dat zij daarop klikken. Dit wordt ook wel SEO genoemd. SEO nieuws draait vaak om veranderingen in het algoritme van Google, maar laat je daar niet door afschrikken: het blijft een goede tool!
Zoekmachine adverteren
Zoals zojuist werd benoemd is het ook mogelijk om advertenties te plaatsen in zoekmachines. Dit zijn de eerste zoekresultaten die iemand tegenkomt nadat diegene een zoekopdracht verstuurd. Omdat deze advertenties bovenaan de pagina staan is er een nóg grotere kans dat men op de link klikt, maar er moet uiteraard wel voor worden betaald door de adverteerder. Gelukkig bieden die advertenties, wanneer er een goede strategie achter zit, vaak een goede ROI. Oftewel, ze leveren meer op dan dat ze kosten!
Advertenties op social media
Een derde onderdeel van online marketing dat zeker niet mag ontbreken is die van het adverteren op social media. Op platformen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest en nog vele anderen is het namelijk ook mogelijk om te adverteren. Deze advertenties worden dan getoond aan een door jou zelf gekozen doelgroep. Omdat mensen veel persoonlijke gegevens invullen bij zo’n platform is het gemakkelijk om een doelgroep te kiezen. Daarom biedt het adverteren op sociale media veel kansen, ook voor kleinere budgetten. Hoe kleiner de doelgroep namelijk wordt, hoe lager de kosten zijn die je nodig hebt om hen te bereiken.
Daar draait het om
Er zijn nog allerlei andere aspecten die komen kijken bij online marketing, maar de bovenstaande drie zijn het belangrijkst. Het zijn waardevolle manieren voor bedrijven om hun potentiële of huidige doelgroepen te bereiken, dus misschien werken ze ook wel voor jou!