De laatste jaren hoor je veel vaker de onderstaande drie begrippen. De leer achter deze begrippen gaan allemaal van het zelfde uit: Verbetering binnen een bedrijf. We hebben het dan niet over lichte verbetering, de leer achter deze begrippen gaat namelijk van een ding uit: Perfectie. In de onderstaande kopjes leggen we de betekenis van de begrippen kort aan je uit.

Operational excellence

Operational Excellence is een begrip die veel gebruikt wordt de laatste jaren. De vraag is: Wat houdt het nou precies in? Operational Excellence is een leer die er van uitgaat dat alles binnen een organisatie in één keer goed gedaan wordt; dus zo efficiënt mogelijk. De klant is het belangrijkste bij Operational Excellence. Het doel van Operational Excellence zorgt er namelijk voor dat de betrouwbaarheid van een bedrijf zo hoog mogelijk gemaakt wordt, zodat de klant het bedrijf vertrouwd. Dit wordt gedaan door op tijd te leveren, goed te leveren en te leveren voor een goede, concurrerende prijs.

Lean

De term ‘lean’ sluit goed aan bij de term ‘Operational Excellence.’ De betekenis van deze term is namelijk: Werken zonder verspilling. Het is een werkwijze die ervoor moet zorgen dat de bedrijfsprocessen continu verbeteren. Als de processen in een bedrijf ‘lean’ zijn worden alle activiteiten die een bedrijf uitvoert perfect uitgevoerd; zonder fouten, zonder verspilling, en dus succesvol. Het is dus makkelijk om samen te vatten wat lean precies oplevert: Door ‘lean’ verlopen alle processen binnen een bedrijf soepeler, stijgt de betrouwbaarheid van een bedrijf, dalen de kosten die een bedrijf uit moet geven en stijgt daarnaast de kwaliteit.

Six Sigma
Six Sigma is nog een term die aansluit bij Operational Excellence en Lean. De betekenis van dit begrip komt namelijk op hetzelfde neer. Six Sigma is een methode die er wederom op is gericht dat de prestaties van een proces worden verbeterd. Het doel komt ook op hetzelfde neer als bij de bovenstaande begrippen: De prestaties worden verhoogd, het bedrijf zorgt voor meer vertrouwen bij de klant, de winst wordt hoger, de kwaliteit wordt hoger, etc. Hoe het proces van Six Sigma wordt uitgevoerd is ingewikkeld, dit geldt ook voor de bovenstaande begrippen. Er zijn veel bedrijven en instanties die technieken inzetten om bedrijven te helpen om Operational Excellence, Lean of Six Sigma zo goed mogelijk uit te voeren. De meningen van experts zijn echter verdeeld over het streven naar perfectie. De grote vraag is namelijk: Is perfectie wel mogelijk?