DORDRECHT – Het belang van een goede nachtrust wordt nog door veel mensen onderschat. “Hardlopers maken een uitgebreide studie van de voor hen ideale loopschoen, maar bestellen klik-klik even tussendoor een nieuw bed op internet. Onbegrijpelijk vind ik dat. Een goede slaap is zo belangrijk!” Aan het woord is Leo Hendriksen, vierde generatie in een familie van bedspecialisten. Of ‘bedweters’, zoals ze het zelf ook wel noemen. Het Dordtse familiebedrijf drijft al 85 jaar op goed advies, serieuze service en sterke merken.

Leo Hendriksen weet overtuigend te vertellen over het enorme belang van met name een goede diepe slaap. “Het gaat er niet alleen om dat je lichaam in de acht uur goed tot rust komt. Tijdens je slaap ruim je ook je bovenkamer op. Slapen is dus ook van groot belang voor je psychische welzijn. Als dat niet goed zit, werkt dat overdag door in alles wat je doet. Weet je dat sporters tot 20 procent beter presteren als hun nachtrust wordt geoptimaliseerd? En dat studenten gemiddeld een punt hoger scoren als ze door een goed bed beter slapen?”

SlaapID

Wat een goed bed is, verschilt per persoon. Het belang van advies op maat is dus groot. Hendriksen: “Wat is je lichaamsbouw? Transpireer je makkelijk? Wat is je ‘slaapID’? Voor dat laatste hebben we een heel handig apparaatje, waarmee je drie nachtjes slaapt en wij een goed beeld krijgen van je slaapgedrag. En daar de ideale combinatie van bedbodem, matras en kussen bij kunnen samenstellen. Je slaapt drie dagen met een elastische band om je borst met een sensor. Die houdt alles bij: slaaphouding, slaapbeweging, slaapklimaat en slaapritme. Onze ervaring is dat het overgrote deel van de SlaapID-gebruikers verrast is door de uitkomsten en tot nieuwe inzichten komt. En vaak dus ook tot een betere nachtrust. Sowieso is het goed ieder jaar eens naar je slaapplek te kijken. Naar je matras, je bedtextiel, je kussen.”

Gaaaap

In 85 jaar is er natuurlijk veel veranderd in ‘beddenland’. Alleen het merk Auping is er vanaf het begin bij. In het assortiment zitten anno 2020 merken als Tempur en Swissflex. “Wij voeren merken in het midden- en hoogsegment”, zegt Hendriksen. “Daarnaast zijn we twee jaar geleden met ons eigen merk Gaaaap gekomen. Daarmee richten we ons met name op jongere klanten. Qua prijs zit het net boven Ikea. Maar dan wel met goed advies erbij. Daar denken we eigenlijk niet eens over na. Dat is bij ons altijd een vanzelfsprekendheid geweest.” Sinds een jaar of vijf verkoopt Hendriksen ook waterbedden. “Deze zijn weer bezig aan een opmars. Het is ook heerlijk slapen: het is verwarmd en je rug is altijd recht. Ik krijg eigenlijk alleen ‘waterbedslapers’ in de winkel als ze toe zijn aan een nieuw bed. Nooit vanwege slaapklachten.”

Vierde generatie

Het was geen opgedrongen keuze dat Leo als vierde generatie Hendriksen het bedrijf zou overnemen. “Nee hoor, er was geen druk. Net als mijn vader, die eerst automonteur was en pas op zijn dertigste de zaak overnam, heb ik ook eerst andere dingen gedaan. Ik heb Bouwkunde gestudeerd en een tijd bij een ingenieursbureau gewerkt. Ik deed wel eens wat klusjes voor de zaak van mijn ouders, zoals bedden afleveren bij de klant. Toen mijn vader veel te vroeg overleed, besloot ik in 2000 toch het bedrijf over te nemen. En daar heb ik nooit spijt van gehad. Het vak van ondernemer blijft heel mooi vanwege de variatie. Personeelszaken, administratie, marketing en natuurlijk het contact met de klanten en die zo optimaal mogelijk van dienst zijn. Wij proberen van elk bed een lekker bed te maken, zeg ik vaak.”

85 jaar                                                                                                                                            

De opa van de huidige eigenaar Leo Hendriksen startte in 1935 aan de Rotterdamse Kipstraat met een beddenmakerij. Al snel volgde een vestiging op het Stadhuisplein in Dordrecht. In de jaren ’50 verhuisde het bedrijf naar de Groenmarkt. Toen die locatie te klein werd, vestigde Hendriksen zich in 2000 aan de Spuiboulevard. Vanwege de bouwplannen daar volgde in 2006 opnieuw een verhuizing, dit keer naar de Toulonselaan, waar de beddenspecialist nog steeds is gevestigd. Een leuk detail: het telefoonnummer van het bedrijf is altijd hetzelfde gebleven: 4490. Zij het dat er wat cijfers voor zijn komen te staan. Het huidige nummer is 6134490.

1935

Vanwege het 85-jarig jubileum geldt dit jaar een speciale actie. Bij het in 1935 opgerichte hebben ze een zo goed mogelijk bed samengesteld (boxspring, latex top en hoofdboard) voor 1.935 euro. Dit is een vanafprijs voor een bed van 1.60 of 1.40 bij 2 meter.

Hendriksen Slaapadviseurs, Toulonselaan 67-69, Dordrecht. Tel. 078-6134490, info@bedtijd.nl, www.bedtijd.nl.