Stickers zijn een veelzijdig promotiemateriaal, waar Dordtse ondernemers al jarenlang hun voordeel mee doen. In dit artikel staan vijf inspirerende voorbeelden van stickergebruik door lokale bedrijven en organisaties, om een voorbeeld aan te nemen.
1. Sticker-spaaractie Fien & Teun, door de Plus supermarkten
Vier supermarkten in Dordrecht hebben voor deze stickeractie in maart 2024 de handen gebundeld. Het ging om een unieke actie, die dus enkel beschikbaar was bij de lokale Plus locaties. De actie was bedoeld voor het versterken van klantenbinding, waarbij trouwe klanten een stickersetje ontvingen voor ieder tientje aan boodschappen (plus extra stickers ter promotie van specifieke producten). Alle stickers konden worden geplakt in een speciaal stickerboek, waarbij het duo hun avonturen vertelde die ze meemaken op de boerderij in Molenwaard (waar je dus ook zelf heen kunt en die echt bestaat).
Link: https://dordtcentraal.nl/actueel/unieke-lokale-fien-teun-spaaractie-bij-plus/
2. Goodwill-actie promoten met stickers, door wasstraat de Walvis
Een andere methode om stickers in te zetten, is om de aandacht te trekken voor een actie. In dit geval had wasstraat de Walvis in Dordrecht stickers laten drukken om een actie voor het goede doel op touw te zetten. Met als doel het plaatselijke Dierenzorgcentrum Louterbloemen een hart onder de riem te steken. De Walvis biedt namelijk ook een “doggy wash” dienst aan op hun drie locaties, waarvan de helft van de opbrengsten in februari en maart van 2023 naar het goede doel ging. Om dit initiatief kenbaar te maken aan klanten, zijn er stickers geplakt op de doggy washes ter promotie. (En mocht je het niet kennen, de doggy wash is een plek om je hond te wassen).
Link: https://dordtcentraal.nl/actueel/helft-opbrengst-doggy-wash-voor-de-diertjes/
3. Goodiebags (met stickers) uitgedeeld, door de Grote Prijs van Dordt
Stickers zijn ook een super leuke goodie om uit te delen aan klanten (of fans), los of als onderdeel van een promobag (ook wel goodiebag genoemd). In dit geval werden de goodiebags in 2022 niet aan het publiek uitgedeeld, maar aan de deelnemende bands die streden om de Grote Prijs van Dordt. Meerdere deelnemende organisaties en bedrijven hebben bijgedragen aan deze goed gevulde goodiebag, waar stickers natuurlijk niet aan mochten ontbreken.
4. Lokaal stickers verspreiden, als onderdeel van een mooi kunst- en natuurproject
Als je vorig jaar grote kunstwerken hebt zien staan van Dordrecht richting de Biesbosch, dan heb je kennisgemaakt met de kunstroute van 2024. Om de kunstroute (en het natuurproject) extra lokale bekendheid te geven, zijn er stickers uitgedeeld aan omwonenden. Er is bewust gekozen voor herkenbare stickers, in dezelfde kleur als de vogelhuisjes (die ook onderdeel waren van dit unieke project). Ontvangers werden gevraagd om de stickers te plakken op hun fiets of auto. Een gratis manier voor het maken van rijdende reclame zou je kunnen zeggen.
Link: https://dordtcentraal.nl/actueel/kunstroute-richting-biesbosch-klaar-voor-opening/
5. XL stickers voor winkelpanden
Tenslotte een totaal andere manier om stickers in te zetten, dankzij het idee van POBD. Met etalage-vullende stickers vrolijken zij namelijk (in samenwerking met pandeigenaren) de gevels van leegstaande winkelpanden op. Het is een unieke en opvallende manier om een verhuizing van je winkel bekend te maken. Of te laten zien hoe je nieuwe winkel er straks van binnenuit komt te zien (zodat je al wat bekendheid opbouwt bij voorbijgangers).
Link: https://dordtcentraal.nl/actueel/leegstaande-winkelpanden-opgevrolijkt/
Welk sticker-idee van deze vijf Dordtse ondernemers spreekt jou het meeste aan?