Iedere ondernemer weet dat online presence vandaag de dag broodnodig is om nieuwe commerciële kansen volledig uit te kunnen buiten. Is jouw concurrent goed vindbaar en jij niet, dan loop je op zeker nieuwe klanten en dus omzet mis.

Meer dan ooit is het belang van zoekmachine marketing enorm. Een SEO specialist gaat aan de slag om de online vindbaarheid te maximaliseren en doet dat via een standaard stramien. In onderstaand artikel benoemen we de 5 stappen die nodig zijn om jouw website hoger in google te krijgen. Binnen deze stappen zitten nog meer onderdelen verwerkt en om direct duidelijkheid te scheppen: met zoekmachine marketing ben je nooit klaar. Dit zal altijd een continu proces zijn, want ook online geldt: stilstand is achteruitgang.

Stap 1: Een goed werkende website
Het klinkt wellicht heel eenvoudig, maar een goed werkende website met de juiste laadtijd, die goed werkt op mobiel en waar zoekmachines zich eenvoudig kunnen scannen en crawlen is van essentieel belang. Dit vormt te allen tijde de basis en dient goed in elkaar te steken wanneer je graag online vindbaar zijn.

Stap 2: Bepalen op welke zoekwoorden je focust
Om een goede vindbaarheid te krijgen op jouw producten of diensten moet je begrijpen waar mensen naar zoeken. Welke zoekwoorden gebruikt je doelgroep en welke intentie hebben zij bij een bepaald zoekopdracht. Hebben de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden weinig of geen volume, dan is het wellicht interessant om nog eens verder te kijken.

Stap 3: Concurrentieanalyse
Bekijk altijd goed wat je concurrent doet. Misschien niet eens altijd je directe concurrent, maar in ieder geval de websites die op de zoekwoorden waar jij op wilt gevonden worden hoog scoort. Wat doen zij goed? Hoe onderscheiden zij zich van de andere partijen? Bekijk de top 10 resultaten en kijk wat voor type content (tekst, beeld, video) zij hebben. Aan de hand hiervan kun je uitermate goed bepalen wat jouw pagina in ieder geval nodig heeft. In veel gevallen zul je een patroon zien in de resultaten die Google toont.
Verder is het goed om te analyseren hoe hoog de concurrentie is op diverse zoekwoorden. Zijn de korte zoekwoorden (short-tail) erg concurrerende? Dan kan het een goede strategie zijn om meer in te zetten op langere of meer woorden (long-tail). De kans dat je hierop vindbaar raakt is groter en ook het tijdsspan zal een stuk lager liggen.

Stap 4: Schrijven van sterke web-teksten
Het belang van goede webteksten is om meerdere redenen van belang. Enerzijds omdat je graag wilt dat je bezoekers geënthousiasmeerd raken van je teksten en klant willen worden. Anderzijds omdat je graag wilt dat Google jouw teksten goed beoordeeld. Het schrijven van webteksten kan soms lastig zijn, maar goede en unieke content zal altijd het verschil maken ten opzichte van je concurrentie.

Stap 5: Uitvoeren van linkbuilding
Of je er nu voor kiest om linkbuilding uit te besteden of om dit zelf te gaan doen, dit is een cruciaal onderdeel voor je organische vindbaarheid. Zonder inkomende backlinks word je website nooit goed vindbaar en zijn topposities een utopie. Zorg er dus voor dat je waardevolle backlinks verzameld die relevant zijn voor jouw business. SEO uitbesteden kan in veel gevallen erg interessant zijn, met name wanneer we het hebben over autoriteit opbouwen. Dit wordt door veel ondernemers en in-house marketeers gezien als een lastig onderdeel. Linkbuilding op een verkeerde manier uitvoeren heeft altijd een negatief impact op je vindbaarheid.