reageer als eerstdo 28 mei 2020

Kostenoverzicht bij het huren van een woning

Bij het huren van een woning komen er een aantal dingen om de hoek kijken. Denk aan de buurt, de indeling van de ruimtes en de kosten. Misschien heb je een aantal geschikte huurwoningen in Dordrecht al op het oog, maar heb je nog niet veel inzicht over de kosten. Denk aan bijvoorbeeld de servicekosten, onderhoudskosten en de belastingen. Hier lees je meer informatie over het financiële plaatje bij het huren van een huis. Na dit kostenoverzicht kan jij je echt oriënteren op de leuke huurhuizen in Zuid Holland.

Servicekosten

Wanneer je een woning huurt, betaal je allereerst de kale huurprijs. Dit is de prijs die je betaalt zonder alle toeters en bellen erbij inbegrepen, zoals de meubels. De servicekosten die boven op de kale huurprijs komen zijn alle extra’s die je bij het appartement krijgt. Denk hierbij aan het tuinonderhoud, stoffering, meubilering en schoonmaak van de woning, maar de prijs die je betaalt voor de energie (gas, water, licht) en het salaris voor de huismeester. De elektriciteit en het gas en water worden ook wel nutsvoorzieningen genoemd. Deze worden betaald aan de hand van een verdeelsleutel. Deze verdeelsleutel is mede afhankelijk met hoeveel je een woning huurt en zal dus van te voren afgesproken worden hoe deze verdeelsleutel werkt. Hoe hoog de servicekosten oplopen wordt onder toezicht gehouden van een Huurcommissie. Op deze manier kan de huismeester dus niet zo maar de servicekosten omhoog gooien zonder enige duidelijke reden.

Belastingen en heffingen

De verhuurder van de woning kan heffingen doorberekenen, maar niet via de servicekosten. Deze overige kosten en heffingen, zoals afvalstoffenheffing en rioolrechten, worden toegeschreven aan de huurder. De verhuurder heeft zo zijn eigen heffingen (eigenaarsheffingen), zoals onroerendezaakbelasting. Wanneer je een woning gaat huren, is het verstandig om na te gaan welke heffingen en belastingen er in het contract opgesteld staan. Zodoende kan je voorkomen dat jouw heffingen waar je recht op hebt via de verhuurder gaat. Laat niet met je voeten spelen en vraag waar je recht op hebt. Verder kan het zijn dat er gemeentelijke belastingen bij komen kijken. Voorbeelden hiervan zijn hondenbelasting, forensenbelastingen en rioolheffing. Deze gemeentelijke belastingen zijn uiteraard afhankelijk van de gemeente waar je gaat huren.

Onderhoudskosten

Het onderhoud kan je onderverdelen in groot onderhoud en dagelijks onderhoud. De verhuurder van de woning is verantwoordelijk voor het groot onderhoud. Als er dus een grote reparatie moet worden gedaan, worden de kosten toegeschreven aan de verhuurder. Onder groot onderhoud en grote reparaties vallen bijvoorbeeld het buitenschilderwerk, verlichting in gemeenschappelijke ruimtes, vervanging van slijtage van bijvoorbeeld brievenbus en een kapotte kraan. Er valt nog veel meer onder groot onderhoud, maar dat moet je zelf goed afspreken met de verhuurder. Voor welk onderhoud moet je dan wel zelf opdraaien? Dat is het klein en dagelijks onderhoud. Bij klein onderhoud moet je denken aan kleinere reparaties die als huurder gemakkelijk te doen zijn. Denk bijvoorbeeld aan het verven van de binnenmuren, ongedierte als mieren, schoonhouden van ruiten en gangbaar houden van kranen/sloten. Onder het dagelijks onderhoud valt het schoonmaken van de woning, zoals afwas, stofzuigen en vegen. Als huurder is het belangrijk om de bruikbaarheid van de woning bij te houden, niet alleen om ongewenste reparaties te voorkomen, maar ook omdat dat rustiger leven voor jezelf is. Spreek van te voren in het contract goed af welke soort reparaties er onder groot en klein onderhoud valt, zodat daar in de loop van de tijd geen onduidelijkheid over is. Internet wordt bijvoorbeeld bij sommige contracten onder groot onderhoud gezet en bij andere contracten weer onder klein onderhoud. Vaak is het zo dat de verhuurder een internetaansluiting voor jou klaar heeft staan, maar niet zo sterk is als je had gehoopt of niet zo’n groot bereik heeft als je had gehoopt. Als je het internet dan wilt uitbreiden is dat voor je eigen portemonnee.

Kaal, gestoffeerd, gemeubileerd

Als laatst heb je nog drie keuzes bij het huren van een woning. Ga je voor een kale, gestoffeerde of gemeubileerde woning. Bij een kale woning moet je zelf nog voor van alles zorgen, zoals bijvoorbeeld behang en de meubels. Bij een gestoffeerde woning dient het huis te voorzien van een vloerbedekking (kan ook laminaat of tegels zijn) en vaste onderdelen van de keuken, zoals een fornuis, koelkast en afzuigkap. Verder is een gemeubileerde woning helemaal klaar om in te trekken. Hierbij is alles al voorzien van minimaal de basismeubels, zoals stoelen, een bank, een bed, een tafel etc. Meestal worden ze als een van de drie aangeschreven. Toch kan het ook voorkomen dat je een gemeubileerde woning als gestoffeerd kan huren. Dit ligt aan de wensen/eisen van de verhuurder. Het is logisch dat een kale woning in prijs goedkoper is dan een gemeubileerde woning. De kosten zullen wel veel meer oplopen bij een kale woning dan bij een gemeubileerd huis. Er komen dan kosten bij kijken om de vloer te bedekken, te verven en alle meubels aan te schaffen/te verhuizen. De keuze om voor kaal, gestoffeerd of gemeubileerd te gaan hangt helemaal af van persoonlijke voorkeuren. Vind je het niet erg om te klussen? Heb je allerlei meubels die je mee wilt nemen? Wat is je budget? Al bij al, als je de keuze gaat maken, ga dan voor jezelf goed na wat je de woning en de inhoud van de woning precies waard vindt.

 

 

Reacties zijn gesloten.