In lijn met het landelijke beeld, zetten ook ondernemers uit de regio Dordrecht steeds vaker in op de toepassing van online marketing. Niet voor niets, daar het percentage aankopen wat online gedaan wordt de komende jaren verder toe zal nemen. Een correcte toepassing van zoekmachine optimalisatie en bijvoorbeeld Google Ads helpt lokale ondernemers niet uitsluitend consumenten uit de eigen regio te bereiken, maar ook uit andere delen van Nederland. Het kan, afhankelijk van de aangeboden diensten en producten, zelfs interessant zijn de focus na verloop van tijd te verleggen naar landen als België, Duitsland en Frankrijk. Er liggen voldoende kansen om hier hoog te scoren in de zoekmachine en daarmee de omzet van de organisatie te verhogen.

Presteren op de korte en langere termijn
Een online marketing bureau als JG Webmarketing adviseert organisaties in te zetten op zowel zoekmachine optimalisatie (SEO), als op Google Ads (SEA). Middels SEA, een afkorting van Search Engine Advertising, is het mogelijk al op korte termijn beter gevonden te worden in de zoekmachine. Je biedt hierbij op advertentieruimte op de zoekwoorden die voor jouw organisatie relevant zijn. Welke zoekwoorden dat zijn, komt naar voren bij een zoekwoordenonderzoek die men vooraf uitvoert. Door middel van SEO is het mogelijk om op de langere termijn ook organisch beter te worden gevonden. Zo hoeft niet voortdurend een groot deel van het beschikbare marketingbudget aan Google Ads te worden besteed. Het biedt daarbij financiële ruimte om te investeren in advertenties op duurdere zoekwoorden; vaak zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een grote concurrentie.

Zelf aan de slag gaan met SEO en SEA kost veel tijd
Veel bedrijven uit de regio Dordrecht besteden de toepassing van SEO en SEA voor hun website uit aan een online marketing bureau. Een verstandige keuze, daar het veel tijd kost om jezelf de vaardigheden voor het correct toepassen van SEO en SEA eigen te kunnen maken. Een verkeerde toepassing van deze vormen van online marketing kan een averechts effect hebben; het leidt tot een verslechtering van de vindbaarheid van een website of tot onnodig hoge kosten. Marketing bureaus beschikken over de kennis en kunde voor een correcte toepassing van online marketing. Mede doordat zij diverse professionele tools tot hun beschikking hebben. Zelf deze tools aanschaffen leidt tot hoge kosten.

SEO en SEA bestaan uit verschillende componenten

Van SEO kan gesteld worden dat dit uit drie hoofdcomponenten bestaat, namelijk: content, linkbuilding en een technische optimalisatie. Om het maximale uit SEO te kunnen halen, is het belangrijk je op ieder van deze componenten te richten. Bij SEA is het voornamelijk belangrijk te zoeken naar de relatief goedkope Google Ads op zoekwoorden, die voor jouw website relevant zijn. Je wilt er zeker van zijn, dat deze Google Ads de doelgroep van de website aanspreken.