Wegwerkzaamheden zijn van groot belang voor de optimalisatie van onze regionale infrastructuur. Toch brengt het werken op en langs drukke wegen ook risico’s met zich mee. Om werknemers en weggebruikers te beschermen zijn er recent nieuwe richtlijnen voor veiligheidssignalering geïntroduceerd. Deze richtlijnen leggen meer nadruk op duidelijke signalering en specifieke veiligheidseisen.
Betere aansluiting op de praktijk
Het kennisplatform CROW werkt aan een herziening van de richtlijnen voor tijdelijke verkeersmaatregelen. Denk hierbij aan signalering en de organisatie van verkeerssituaties rond verkeerswerkzaamheden. Deze plannen zijn bedoeld om een betere aansluiting te creëren op de praktijk en veranderende veiligheidsbehoeften. Lokale aannemers en gemeentes kunnen profiteren van Seton’s oplossingen voor veiligheid bij tijdelijke verkeerssituaties en werfzones. Kwalitatieve waarschuwingsborden, verkeersgeleiding en afzettingen zijn cruciaal in deze situaties. Vooral in drukke regio’s zoals Zuid-Holland is deze actualisatie zeer welkom.
CROW-richtlijnen – Werk in uitvoering
De CROW-richtlijnen ‘Werk in uitvoering 96a/96b’ zijn dé Nederlandse standaard voor de planning en uitvoering van tijdelijke verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden. Deze maatregelen omvatten onder andere:
- Standaard maatregelen voor signalering en afzettingen op autosnelwegen (96a) en niet-autosnelwegen (96b).
- Regels voor plaatsing van tijdelijke borden, markeringen en andere tijdelijke signalering.
- Beleid en procesregels om te bepalen welke maatregelen nodig zijn om veiligheidsrisico’s te verkleinen.
- Materiaalnormen om te voldoen aan de veiligheidsstandaard.
Deze richtlijnen worden gebruikt door gemeentes en andere wegbeheerders bij de inrichting van veilige werf-situaties.
Richtlijnen in de regio: Wat is er nieuw?
CROW werkt met circa vijftig vertegenwoordigers uit de praktijk, zoals aannemers en wegbeheerders, aan een actualisatie die beter aansluit op praktijkervaring én recente technologische ontwikkelingen. Belangrijke punten van deze realisering zijn:
- Meer aandacht voor opbouw en afbouw van afzettingen, niet enkel de uiteindelijke situatie.
- Betere en duidelijkere kaders voor verkeersregelaars, goede opleidingen zodat verkeerssituaties proactief worden begeleid.
- Digitalisering van informatie rond werkzaamheden, zoals live updates over wegafsluitingen.
Hoe ziet dit eruit voor de regio Dordrecht?
Voor weggebruikers, regionaal verkeer en lokale uitvoerders hebben deze veiligheidsmaatregelen een aantal duidelijke gevolgen. Tijdelijke verkeersborden en afzettingen moeten voldoen aan de CROW-standaarden. Ook de manier waarop de signalering wordt geplaatst, de herkenbaarheid en leesafstand spelen hierin een rol. Automobilisten moeten voldoende tijd hebben om te reageren op afwijkende situaties. Daarnaast worden reflecterende materialen en LED-verlichting verplicht op gebieden met slecht zicht of wanneer wegwerkzaamheden ’s nachts worden uitgevoerd.
Ook moet het uniform bij werk in uitvoering herkenbaar zijn voor weggebruikers. Dit vertaalt zich in opvallende kleding met fluorescerende en reflectieve elementen die de veiligheid waarborgen. De veiligheidskleding moet tevens voldoen aan de NEN-normen. Bovendien worden risicobeoordelingen verplicht, om te bepalen welke signalering nodig is bij specifieke werkzaamheden. Wanneer een gemeente of aannemer afwijkt van de standaardmaatregelen, moet deze reden goed onderbouwd worden in de projectdocumentatie.
Extra aandachtspunten voor veiligheid
Naast de standaard richtlijnen gelden een aantal aanvullende eisen. Denk bijvoorbeeld aan certificering voor verkeersmaatregelen zodat alleen gekwalificeerd personeel verkeersmaatregelen mag treffen.
Daarnaast is de bescherming van kwetsbare weggebruikers een belangrijk onderwerp. Fietsers, voetgangers en mensen met een beperking krijgen extra aandacht. Tijdelijke loop- en fietsroutes moeten logisch en herkenbaar zijn en losse materialen moeten worden vermeden. Bovendien moeten omleidingen ook voor mindervaliden veilig toegankelijk zijn. Dit punt is extra relevant in regionale gebieden, waar we te maken krijgen met veel gemengd verkeer. In Dordrecht werd onlangs de herinrichting van het Westeind feestelijk afgerond. Ook hier werd een stap gezet naar duurzaamheid, met extra aandacht voor wandelen en fietsen. Bewoners hadden inbreng in de ontwerpfase en werden na afloop hartelijk bedankt onder het genot van koffie en een lekkernij. Een mooi voorbeeld van hoe een gemeenschap samenkomt tijdens langdurende werkzaamheden.
Afstemming tussen fysieke en digitale verkeersinformatie wordt vandaag de dag steeds belangrijker. Navigatiesystemen en verkeer-apps worden tegenwoordig massaal gebruikt. Digitale verkeersinformatie moet dan ook overeenkomen met de situatie ter plaatse; live-updates worden steeds vanzelfsprekender.
De nieuwe richtlijnen voor veiligheidssignalering bij werkzaamheden tonen een duidelijke trend; het begrip wordt steeds multidisciplinairer. Niet alleen fysieke borden en afzettingen moeten voldoen aan de normen, ook digitale informatie en professionele verkeersregelaars zijn van groot belang.





